Ingyenes, gyors, egyszerű és hatékony eljárások
Ha a fogyasztónak nem sikerül a vállalkozással rendeznie egyedi jogvitáját, de szeretne arra bírósági eljáráson kívül megoldást találni, a vitás ügyének ingyenes és gyors rendezése érdekében a békéltető testülethez fordulhat.
A fogyasztó akkor kezdeményezheti a békéltető testület eljárását, ha az ügy fogyasztói jogvitának minősül, amely összefügg
A békéltető testület a fogyasztói jogvita rendezése céljából mindenekelőtt megkísérli egyezség létrehozatalát a felek között, ennek hiányában az ügyet kötelező határozatával eldönti, vagy ajánlást tesz. A békéltető testületnek a döntéshozatala során figyelemmel kell lennie a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítésére.
A békéltető testület a vármegyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett független testület. Hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A vállalkozásnak együttműködési kötelezettsége van, ami azt jelenti, hogy a békéltető testületi meghallgatásra a vállalkozás köteles válasziratot benyújtani, valamint legalább online módon részt venni a meghallgatáson, illetve a döntés végrehajtásáról a testületet értesíteni. Ellenkező esetben fogyasztóvédelmi bírságot szab ki rá a fogyasztóvédelmi hatóság.
2024. január 1-jétől a békéltető testületek regionális alapon működnek. Főszabály szerint az eljárásra a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület illetékes, azonban a fogyasztó kérheti, hogy a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes testület helyett a fogyasztó kérelmében megjelölt békéltető testület járjon el. A békéltető testület az illetékességi területén található megyei jogú városokban a fogyasztó erre irányuló kérelme esetén szükség szerint heti egy alkalommal személyes meghallgatást biztosít a fogyasztók részére.
A békéltető testületi eljárás megindításának feltétele, azaz az eljárás előtti első lépés, hogy a fogyasztó, azaz a vevő, illetve az adott szolgáltatást igénybe vevő az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a panaszügy rendezését. A közvetlen rendezés sikertelensége esetén adható be kérelem a békéltető testülethez.
Az eljárás megindításához a kérelemben az alábbiakat szükséges feltüntetni:
Ha a fogyasztó hiányosan nyújtja be kérelmét, a békéltető testület hiánypótlásra szólítja fel.
Ha a kérelem tartalmazza az eljárás megindításához szükséges adatokat, akkor a békéltető testület elnöke meghallgatási időpontot tűz ki. A kitűzött meghallgatás során a konkrét beadványokat egyedül eljáró tag, vagy a békéltető testület tagjaiból az elnök által kiválasztott 3 tagú tanács bírálja el. 2024. január 1-jétől a meghallgatások tekintetében az online meghallgatás kerül főszabályként rögzítésre, kivétel, ha a fogyasztó személyes meghallgatást kér.
A törvény rendelkezései értelmében a bíróság előtt csak abban az esetben van lehetőség a határozat megtámadására, ha az eljáró tanács eljárási szabályt sértett, illetve a vállalkozás a kötelezés és az ajánlás hatályon kívül helyezését kérheti a bíróságtól jogszabálysértés esetén.
Fontos kiemelni, hogy a békéltető testületi döntés nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét bírósági eljárás keretében érvényesítse. Tehát a bírói út igénybe vételére a békéltető testületi eljárás lefolytatását követően is van lehetőség.
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat