Ha Ön fogyasztóként problémát tapasztal, a probléma jellegétől függ, hogy melyik szervezethez érdemes fordulni.
Első lépésként kísérelje meg közvetlenül a vállalkozással rendezni a vitás ügyet.
Ha ez nem vezet eredményre, akkor:
- Forduljon a fogyasztóvédelmi hatósághoz, amely általános hatáskörrel rendelkezik annak ellenőrzésére, hogy a vállalkozások betartják-e a fogyasztóvédelmi rendelkezéseket.
- Speciális kérdésekben forduljon a szakhatóságok valamelyikéhez, például:
- hírközlési szolgáltatásokkal, médiaszolgáltatásokkal, postai szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyekben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz,
- a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas tisztességtelen, megtévesztő kereskedelmi gyakorlat bejelentése céljából a Gazdasági Versenyhivatalhoz,
- pénzügyi panasszal a Magyar Nemzeti Bankhoz,
- közszolgáltatásokkal kapcsolatos ügytípusokban a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz, de ha lakossági fogyasztóként számlázással, elszámolással, méréssel kapcsolatos panasz merül fel, és azt a szolgáltató nem kezeli megfelelően, a fogyasztóvédelmi hatóság eljárását lehet kezdeményezni.
- Egyéni jogvitában (például a hibás termék miatti szavatossági igény kapcsán) a bírósági eljárás helyett a békéltető testület eljárását javasoljuk, amely ingyenesen segít a vita gyors rendezésében. A békéltető testületek nemcsak vitarendezéssel, hanem tanácsadással is foglalkoznak: fogyasztóvédelmi kérdésekben fogyasztók és akár vállalkozások is kérhetnek tanácsot tőlük.
A hatóságok és a békéltető testületek mellett a fogyasztóvédelem fontos szereplői a fogyasztóvédelmi egyesületek is. Több egyesület ingyenes tanácsadást lát el, telefonon és e-mailben is várják a fogyasztók kérdéseit, panaszait.
Ha nem biztos benne, hová érdemes fordulnia, keresse bizalommal az NKFH ügyfélszolgálatát.
Fogyasztóvédelmi beadvány, kérelem
Amennyiben magánszemélyként panaszt szeretne benyújtani a hatósághoz, és rendelkezik ügyfélkapus hozzáféréssel, panaszát ügyfélkapun keresztül is benyújthatja.