Árfeltüntetés, akciók

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság céljai között szerepel a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme, a fogyasztók megkárosításához, megtévesztéséhez vezető árfeltüntetési, illetve áralkalmazási szabálytalanságok felderítése.

Tekintettel arra, hogy a fogyasztók jelentős része kifejezetten különböző akciókhoz köti a vásárlásait, vagyis tudatosan keresi a kereskedelmi egységek vásárlásra ösztönző ajánlatait, kiemelt figyelmet fordítunk a megvételre kínált termékek és szolgáltatások akciós árfeltüntetésének ellenőrzésére.

Az általános fogyasztóvédelmi hatóságként eljáró kormányhivatalok vizsgálják az árfeltüntetés, illetve áralkalmazás megfelelőségét, tehát a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzései nem az árképzésre, hanem az árképzés kommunikációjára, az akciók feltüntetésére terjed ki.

Az alábbiakban a legfontosabb szabályok kerültek ismertetésre az árfeltüntetés és az akciók vonatkozásában, amelyek áttanulmányozása után tudatos fogyasztóként járhatunk el akár a hétköznapi vásárlásaink során is.

A fogyasztót írásban kell tájékoztatni a megvételre kínált termék eladási áráról és egységáráról, illetve a szolgáltatás díjáról. (Kivételt képeznek ez alól az árverés útján értékesítendő termékek, ha annak kikiáltási (induló) árát az árverési tájékoztató meghatározza.)

Az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan Magyarország törvényes fizetőeszközében kifejezve, a fizetőeszköz nemét (forint) vagy annak rövidítését (Ft) megjelölve kell feltüntetni.

A termék eladási áraként és egységáraként, illetve a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.

Több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására.

A termék eladási árát az alábbi módokon kell feltüntetni:

  • a terméken, annak csomagolásán vagy a termékhez egyéb módon rögzítve, vagy
  • a közvetlenül a termék mellett elhelyezett egyedi árkiíráson vagy a fogyasztó számára a megvenni kívánt termék kiválasztásakor könnyen hozzáférhető árjegyzéken (ideértve az étel-, illetve itallapot is).

A nem előrecsomagolt, a fogyasztó jelenlétében kimért termékre vonatkozóan csak az egységárat kell feltüntetni.

Az olyan vendéglátó üzlet esetében, ahol a vendéget felszolgáló közreműködésével szolgálják ki, az üzlet étel- és italválasztékához kapcsolódó eladási árakat, illetve egységárakat bemutató árjegyzéket az üzlet bejáratán kívül, annak közelében is el kell helyezni.