Mindannyian találkozhattunk már reklámokkal televízió nézés közben, a rádiót hallgatva, az internetet böngészve, vagy épp az utcán sétálva. A reklámok átszövik mindennapjainkat, így azok kapcsán kiemelten fontos a megfelelő jogi szabályozás és a hatékony hatósági ellenőrzés biztosítása is.
Hazánkban a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (Reklámtv.) tartalmazza a reklámokkal kapcsolatos jogi szabályozás jelentős részét.
Az előírások értelmében reklámnak minősül minden olyan közlés, tájékoztatás, illetve megjelenítési mód, amely valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog – ideértve a pénzt, az értékpapírt és a pénzügyi eszközt, valamint a dolog módjára hasznosítható természeti erőket – szolgáltatás, ingatlan, vagyoni értékű jog értékesítésének vagy más módon történő igénybevételének előmozdítására, vagy e céllal összefüggésben a vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége népszerűsítésére vagy áru, árujelző ismertségének növelésére irányul.
A reklámok tehát olyan eladásösztönző eszközök, amelyek nemcsak befolyásolhatják, de meg is határozhatják a fogyasztók ügyleti döntéseit. A fogyasztók valóságnak megfelelő tájékoztatáshoz való jogának minden körülmények között érvényesülnie kell, így a termék megvásárlását, a szolgáltatás igénybevételét népszerűsítő reklám nem tartalmazhat megtévesztő állítást.
A gyermek- és fiatalkorúak egészséges testi, lelki, szellemi és erkölcsi fejlődésének védelme közös társadalmi küldetés, hiszen ők alapozzák meg a magyar társadalom jövőjét. A 18 éven aluli személyek megóvása érdekében elengedhetetlen a gyerekeket erősen, egyben károsan befolyásoló reklámok, hirdetések kiszűrése. A gyermekek védelme a reklámszabályozás kapcsán is kiemelt figyelmet élvez, amelynek érdekében külön reklámszabályok is meghatározásra kerültek.
A Reklámtv.-ben meghatározásra kerültek általános reklámtilalmak, amelyek szerint tilos például:
• az olyan reklám, amely erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönöz;
• az olyan reklám, amely a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönöz;
• az olyan reklám, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja;
• az olyan áru reklámja, amelynek előállítása vagy forgalmazása jogszabályba ütközik;
• a tudatosan nem észlelhető reklám.
Továbbá a Reklámtv. bizonyos termékek vonatkozásában tilalmat ír elő, míg más termékek vonatkozásában korlátozásokkal engedi azokat reklámozni. Előzőek alapján például tilos a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszköz, az állatviadal vagy a dohánytermék reklámja. Az alkoholtartalmú italok reklámja pedig csak bizonyos korlátozásokkal megengedett.
A fogyasztóvédelmi hatóság - a társhatóságokkal együttműködve - általános reklámfelügyeleti hatóságként évről-évre visszatérő jelleggel, nagy erőkkel ellenőrzi a Reklámtv.-ben foglaltak betartását, a fogyasztók érdekeinek hatékony védelme céljából.
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat