Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

A fogyasztóvédelem egyik fontos jogszabálya, amely a fogyasztók vagyoni érdekeit és a megfelelő tájékoztatáshoz fűződő érdekét is védi, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.).

A szabályozás fókuszában a tisztességtelen befolyástól mentes, megalapozott ügyleti döntés elősegítése, a fogyasztó oldalán fennálló információs aszimmetria és gyengébb érdekérvényesítő képesség kiegyensúlyozása áll.

Az Fttv. rögzíti, hogy tilos a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat. Tisztességtelen különösen az a kereskedelmi gyakorlat, amely megtévesztő vagy agresszív. Kiemelendő továbbá az Fttv. mellékletében található ún. „feketelista”, amely felsorol 35 konkrét, tilalmazott tényállást.

Fontos, hogy egy-egy kereskedelmi gyakorlat megítélése során mindig az olyan (átlag)fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki észszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el, figyelembe véve az adott kereskedelmi gyakorlat, illetve termék nyelvi, kulturális és szociális (különösen családi kapcsolatokkal összefüggő) vonatkozásait is. A „sérülékeny fogyasztói csoport” pedig kiemelt védelmet élvez, értve ezalatt például az időseket vagy a gyermekeket.

A fogyasztóvédelmi hatóságnak a tisztességtelen kereskedelmi kommunikáció ellenőrzése kapcsán is kiemelt szerepe van, hiszen a tisztességtelen kereskedelemi gyakorlat tilalmának megsértése miatt – az Fttv.-ben foglalt kivételekkel - a fogyasztóvédelmi hatóság jár el.