Már biztosan vásárolt Ön is webáruházban, esetleg nagyobb befektetésre szánta el magát és vett egy autót vagy egy házat? Az előbb felsorolt esetekben nagy valószínűséggel úgy kötött szerződést, hogy a vállalkozás általános szerződési feltételeket, vagyis ÁSZF-et alkalmazott. Elolvasta Ön valaha alaposan ezeket a feltételeket? Online vásárlás során átnézte az ÁSZF rendelkezéseit? Egyáltalán mit is jelent az ÁSZF pontosan és miért használjuk ennyire sokat a mindennapjaink során?
Általános szerződési feltételnek nevezzük azt a szerződési feltételt, amelyet az alkalmazója több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg.
Gondoljunk csak egy online vásárlásra. Rövid időn belül több százan vagy akár ezren rendelhetnek egy adott vállalkozástól. A legegyszerűbb módja, hogy a cég a legfontosabb információkról (pl.: vállalkozással kapcsolatos információkról, rendelés menetéről, a fogyasztók jogairól) tájékoztassa a vásárlókat az, ha azokat megjeleníti az ÁSZF-ben, így nem kell minden rendelésnél külön-külön kitérni azokra.
Fontos kiemelni, hogy csak akkor válik az ÁSZF a szerződés részévé, ha alkalmazója (pl. a webáruházat üzemeltető vállalkozás) lehetővé tette, hogy a másik fél annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje, és ha azt a másik fél elfogadta. Online vásárlás során fontos, hogy az ÁSZF tárolható és előhívható legyen, tehát nyomtatni és menteni tudjuk azt.
Külön tájékoztatni kell a másik felet arról a szerződési feltételről, amely lényegesen eltér a jogszabályoktól vagy a szokásos szerződési gyakorlattól, kivéve, ha megfelel a felek között kialakult gyakorlatnak. Külön tájékoztatni kell a másik felet arról az általános szerződési feltételről is, amely eltér a felek között korábban alkalmazott feltételtől. Ez a feltétel akkor válik a szerződés részévé, ha azt a másik fél a külön tájékoztatást követően kifejezetten elfogadta. Fogyasztóval szembeni többletkövetelés akkor válik a szerződés részévé, ha azt a fogyasztó
- külön tájékoztatást követően - kifejezetten elfogadta.
Tisztességtelen az ÁSZF, ha a szerződésből eredő jogokat és kötelezettségeket a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megsértésével egyoldalúan és indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződő fél hátrányára állapítja meg. Értve ezalatt, ha többek között valamely jogszabályon alapuló jogunktól megfosztanak minket az ÁSZF-ben, például nem teszik lehetővé, hogy webáruházból történő rendelés esetén éljünk a 14 napos indokolás nélküli elállási jogunkkal. Az ÁSZF által a szerződés részévé vált tisztességtelen szerződési feltételt a sérelmet szenvedett fél megtámadhatja.
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben az ÁSZF és a vállalkozás által előre meghatározott és egyedileg meg nem tárgyalt szerződési feltétel tisztességtelen voltát önmagában az is megalapozza, ha a feltétel nem egyértelmű.
Fogyasztói jogainak védelme céljából tehát javasoljuk, hogy az ÁSZF-et minden esetben olvassa el, és – legalább nagyobb értékű vásárlásai esetén – őrizze meg (pl. mentse le) azokat a későbbi bizonyíthatóság érdekében. Abban az esetben ugyanis, ha Ön tisztességtelen szerződési feltételt észlel valamely szerződésében, lehetőségében áll az általános fogyasztóvédelmi hatóságként eljáró, illetékes fővárosi vagy vármegyei kormányhivatalhoz fordulni, amelynek vezetője akár közérdekű keresetet is indíthat a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés részévé váló tisztességtelen általános szerződési feltétel érvénytelenségének megállapítása iránt.
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat