Közszolgáltatások

A közszolgáltatások ellenőrzése a fogyasztóvédelmi tevékenység egyik kiemelt területe, tekintettel arra, hogy ezeket a szolgáltatásokat a lakosság csaknem egésze igénybe veszi, hiszen az energiafelhasználás, a víziközmű-szolgáltatás és a hulladékgazdálkodás a mindennapi élet nélkülözhetetlen, alapvető részét jelentik.

1. Villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatos fogyasztóvédelmi hatáskör

A fogyasztóvédelmi hatóság jár el

  • az elszámolásra,
  • a számlázásra,
  • a díjfizetésre vagy
  • a mérésre, valamint
  • a villamosenergia-ellátásból történő, fizetési késedelem miatt végrehajtott felfüggesztésre vagy kikapcsolásra, illetve
  • a tartozás rendezését követően a felhasználó ellátásba történő ismételt bekapcsolására

vonatkozó jogszabályban és az engedélyesek üzletszabályzatában foglalt rendelkezések, lakossági fogyasztókkal szembeni megsértése esetén.

Az engedélyesekkel szemben felmerülő panaszok ügyében – a fentiek kivételével – Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: MEKH) jár el.

A fentiekben felsorolt esetekben (mint pl. számlázás, elszámolás, díjfizetés) is a MEKH jár el, ha azok szerződés nélküli vételezéssel, szabálytalan vételezéssel vagy ezek jogkövetkezményeivel is kapcsolatosak.

Fontos kiemelni, hogy a felhasználó a hatósági eljárást megelőzően köteles panaszával – igazolható módon – az engedélyeshez fordulni.

2. Földgázszolgáltatással kapcsolatos fogyasztóvédelmi hatáskör

A földgázszolgáltatással kapcsolatos fogyasztóvédelmi hatáskör megegyezik a fentebb ismertetett villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatos fogyasztóvédelmi hatáskörrel, így azok külön részletezésére nem tértünk ki.

3. Víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos fogyasztóvédelmi hatáskör

A fogyasztóvédelmi hatóság jár el

  • az elszámolásra,
  • a számlázásra,
  • a díjfizetésre vagy
  • a mérésre, valamint
  • (a közérdekű korlátozás kivételével) a víziközmű-szolgáltatás korlátozásával vagy felfüggesztésével

kapcsolatos, jogszabályban vagy üzletszabályzatban foglalt rendelkezések lakossági felhasználókkal szembeni megsértése esetén.

A fogyasztóvédelmi hatóság fentiekben meghatározott feladatkörén kívül, a létfenntartási, a közegészségügyi vízigények teljesítésével összefüggésben az illetékes népegészségügyi szerv, továbbá a víziközmű-rendszerbe való bekötésre kötelezéssel összefüggésben a fővárosi és vármegyei kormányhivatal jár el.

A fentebb ismertetett eseteken kívül a víziközmű-szolgáltatókkal szemben felmerülő panaszok ügyében a MEKH jár el.

4. Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységgel kapcsolatos fogyasztóvédelmi hatáskör

A fogyasztók kizárólag a koncessziós társasággal (MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt., a továbbiakban: MOHU MOL) állnak szerződéses kapcsolatban, ő állítja ki részükre a fizetendő számlát is. A tényleges szereplő pedig, aki a fogyasztótól elszállítja a hulladékot, a koncesszori alvállalkozó, aki engedéllyel rendelkezik, vagy a megfelelő nyilvántartásba bejegyezték.

A fogyasztóvédelmi hatóság jár el a koncessziós társaság (MOL MOHU) által

  • az elszámolással,
  • a számlázással,
  • a díjfizetéssel kapcsolatban,
  • a díjhátralék esedékességét követően megtett intézkedésekre, valamint
  • a koncessziós társaság hulladékgazdálkodási közszolgáltatást érintő értesítési, tájékoztatási, szolgáltatásnyújtási kötelezettségre

vonatkozó rendelkezések természetes személy ingatlanhasználókkal , társasházakkal, illetve lakásszövetkezetekkel szembeni megsértése esetén.

A fogyasztóvédelmi hatósági eljárásban a fogyasztónak igazolnia kell, hogy a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos és az eljárás alapjául szolgáló panaszt a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet ellátó koncessziós társaság vagy az érintett koncesszori alvállalkozó felé megtette.