A légiközlekedés során az utasok érintő járatproblémák sok kellemetlenséggel és nagy költségekkel járnak, ezért a fogyasztói jogérvényesítés elősegítése érdekében fontos felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy milyen jogaik vannak járatkésés, járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászproblémák esetén. A legfontosabb tudnivalókat témakör szerint az alábbiak szerint foglaljuk össze
Hasznos tippek (külön allink)
Járattörlés és járatkésés esetén:
• Induláshoz képest 14 napon belüli járattörlés, valamint legalább 3 órás érkezési késés esetén távolságtól függően 250-400-600 EUR kártalanítást kaphatunk, ha a járattal kapcsolatos problémát nem rendkívüli körülmény okozta.
• Folyamatosan figyeljük a reptéri kijelzőkön a járatunk státuszával kapcsolatos információkat.
• A légitársaság standjánál (amennyiben az adott reptéren van) kérjünk tájékoztatást a továbbutazási lehetőségekről.
• Ha nem kapunk étkezést, frissítőket vagy szállást, arról magunk gondoskodhatunk, de őrizzük meg a nyugtákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól.
• A telefonálási, kommunikációs kiadásainkat a híváslistánk benyújtásával igazolhatjuk a légitársaság felé.
• Fontos, hogy rendkívüli esetekben a légitársaság dönthet úgy, hogy korlátozott segítséget nyújt, vagy nem nyújt segítséget, ha ez további késést okozna az adott járattal érintett vagy más, átfoglalás vagy járatkésés miatt várakozó utasoknak.
• A felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni, és jegyárvisszatérítés kérése esetén magunk gondoskodhatunk a továbbutazásunkról.
• Tisztában kell lennünk azzal, hogy jegyár visszatérítés iránti kérésünk teljesítése esetén a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre, továbbá a saját magunk által megvásárolt, új járatra szóló jegy ára is lényegesen magasabb lehet, mint az eredeti jegyünk ára.
• Tudnunk kell, hogy ha átfoglalás esetén nem a legkorábbi járatindulási időpontot, hanem a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében egy későbbi időpontot választunk, akkor a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre.
• Fontos tudni, hogy járattörlés és érkezési késés esetén a rendkívüli körülmények fennállását, az EU területéről induló járatnál a járat indulási helye szerinti tagállami végrehajtó hatóság, az EU-n kívülről az EU területére közlekedő EU-s légitársaság járata esetében az érkezési ország hatósága jogosultak kivizsgálni. A rendelet szabályait Svájcban, Izlandon és Norvégiában is alkalmazni kell, így EU alatt ezen országok is értendők. A hatóságok elérhetőségei itt találhatóak meg: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en (új oldalon nyíljon meg)
• Repülős utazás előtt legfontosabb a felkészültség és a tájékozódás. A következőket javasoljuk az esetleges kellemetlenségeket és anyagi károk megelőzése és mérséklése érdekében.
• A szállást, vagy az utazáshoz kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat úgy foglaljuk le, hogy azok visszamondhatóak legyenek, ha nem tudunk elutazni adott célországba. Mindig legyen nálunk elegendő pénz (akár készpénz, akár bankkártyán) a váratlan helyzetekre;
• Ha gyerekkel utazunk, a megszokotthoz képest több étellel, itallal vágjunk neki az útnak az esetleges hosszabb várakozási, vagy utazási idő miatt.
• A tervezettnél több napra legyen nálunk a rendszeresen szedett gyógyszereinkből.
• Kössünk utasbiztosítást, különbiztosítást az egyes utazási szolgáltatásokra vonatkozóan.
• Töltsük le a célországbeli, offline módon is működő tömegközlekedési alkalmazásokat.
• Legyen ismeretünk a célországbeli magyar külképviselet elérhetőségeiről.
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat