Hasznos tippek légiutasoknak

A légiközlekedés során az utasok érintő járatproblémák sok kellemetlenséggel és nagy költségekkel járnak, ezért a fogyasztói jogérvényesítés elősegítése érdekében fontos felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy milyen jogaik vannak járatkésés, járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászproblémák esetén. A legfontosabb tudnivalókat témakör szerint az alábbiak szerint foglaljuk össze

Hasznos tippek (külön allink)

Járattörlés és járatkésés esetén:

• Induláshoz képest 14 napon belüli járattörlés, valamint legalább 3 órás érkezési késés esetén távolságtól függően 250-400-600 EUR kártalanítást kaphatunk, ha a járattal kapcsolatos problémát nem rendkívüli körülmény okozta.

• Folyamatosan figyeljük a reptéri kijelzőkön a járatunk státuszával kapcsolatos információkat.

• A légitársaság standjánál (amennyiben az adott reptéren van) kérjünk tájékoztatást a továbbutazási lehetőségekről.

• Ha nem kapunk étkezést, frissítőket vagy szállást, arról magunk gondoskodhatunk, de őrizzük meg a nyugtákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól.

• A telefonálási, kommunikációs kiadásainkat a híváslistánk benyújtásával igazolhatjuk a légitársaság felé.

• Fontos, hogy rendkívüli esetekben a légitársaság dönthet úgy, hogy korlátozott segítséget nyújt, vagy nem nyújt segítséget, ha ez további késést okozna az adott járattal érintett vagy más, átfoglalás vagy járatkésés miatt várakozó utasoknak.

• A felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni, és jegyárvisszatérítés kérése esetén magunk gondoskodhatunk a továbbutazásunkról.

• Tisztában kell lennünk azzal, hogy jegyár visszatérítés iránti kérésünk teljesítése esetén a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre, továbbá a saját magunk által megvásárolt, új járatra szóló jegy ára is lényegesen magasabb lehet, mint az eredeti jegyünk ára.

• Tudnunk kell, hogy ha átfoglalás esetén nem a legkorábbi járatindulási időpontot, hanem a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében egy későbbi időpontot választunk, akkor a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre.

• Fontos tudni, hogy járattörlés és érkezési késés esetén a rendkívüli körülmények fennállását, az EU területéről induló járatnál a járat indulási helye szerinti tagállami végrehajtó hatóság, az EU-n kívülről az EU területére közlekedő EU-s légitársaság járata esetében az érkezési ország hatósága jogosultak kivizsgálni. A rendelet szabályait Svájcban, Izlandon és Norvégiában is alkalmazni kell, így EU alatt ezen országok is értendők. A hatóságok elérhetőségei itt találhatóak meg: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en (új oldalon nyíljon meg)

• Repülős utazás előtt legfontosabb a felkészültség és a tájékozódás. A következőket javasoljuk az esetleges kellemetlenségeket és anyagi károk megelőzése és mérséklése érdekében.

• A szállást, vagy az utazáshoz kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat úgy foglaljuk le, hogy azok visszamondhatóak legyenek, ha nem tudunk elutazni adott célországba. Mindig legyen nálunk elegendő pénz (akár készpénz, akár bankkártyán) a váratlan helyzetekre;

• Ha gyerekkel utazunk, a megszokotthoz képest több étellel, itallal vágjunk neki az útnak az esetleges hosszabb várakozási, vagy utazási idő miatt.

• A tervezettnél több napra legyen nálunk a rendszeresen szedett gyógyszereinkből.

• Kössünk utasbiztosítást, különbiztosítást az egyes utazási szolgáltatásokra vonatkozóan.

• Töltsük le a célországbeli, offline módon is működő tömegközlekedési alkalmazásokat.

• Legyen ismeretünk a célországbeli magyar külképviselet elérhetőségeiről.