A légiközlekedés során az utasok érintő járatproblémák sok kellemetlenséggel és nagy költségekkel járnak, ezért a fogyasztói jogérvényesítés elősegítése érdekében fontos felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy milyen jogaik vannak járatkésés, járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászproblémák esetén. A legfontosabb tudnivalókat témakör szerint az alábbiak szerint foglaljuk össze
A fogyasztók védelmét több szervezet, tagállami hatóságok, tagállami alternatív vitarendező fórumok (hazánkban a békéltető testületek) és az Európai Fogyasztói Központok Hálózata látják el a légitársaságokkal szembeni panaszok kivizsgálása és/vagy vagyoni igényeik érvényesítése érdekében.
Először a légitársasághoz kell az utasnak a panaszát megküldeni.
Az EU-s tagállami hatóságok (Az EU-s tagállamok mellett ide kell érteni Izlandot, Norvégiát és Svájcot is) a 261/2004/EK EK rendelet szerinti, a járattörlés, járatkésés és visszautasított beszállás eseteinek hatósági kivizsgálására, valamint a rendkívüli körülmények fennállásának megállapítására jogosultak. Ez azért fontos, mert nem jár kártalanítás, ha a járattörlést vagy legalább 3 órás érkezési késést rendkívüli, azaz valamilyen előre nem látható és elháríthatatlan körülmény okozta! Tehát a rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság hoz döntést.
Az említett országokból induló járatok esetén (tekintet nélkül arra, hogy EU-n belülre vagy kívülre közlekednek-e) nincs jelentősége annak, hogy melyik országban adták ki a légitársaság működési engedélyét, tehát a hatósági eljárást le kell folytatni hazai, EU-s és EU-n kívüli légitársaságok esetében.
Valamelyik 3. országból EU-s tagállamba (Az EU-s tagállamok mellett ide kell érteni Izlandot, Norvégiát és Svájcot is) közlekedő járatok esetében az EK rendelet kizárólag akkor alkalmazandó, azaz a hatósági eljárás az EK rendelet alapján kizárólag akkor indítható meg, amennyiben a légitársaság működési engedélyét az EU valamelyik tagállamában (ideértve Izlandot, Norvégiát és Svájcot is) adták ki.
Fontos, hogy a hatósági eljárás során az utas (panaszos) lakóhelyének, állampolgárságának nincsen jelentősége!
A nemzeti hatóságok listája és elérhetősége itt található: National Enforcement Bodies (NEB)
Hazánkban a fogyasztóvédelmi hatóság kijelöléséről szóló 387/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 3. § (4b) bekezdése alapján a légi személyszállítás szabályairól szóló 25/1999. (II. 12.) Korm. rendelet 27. § (3)–(4) bekezdésében foglaltak tekintetében az EK rendelet végrehajtására fogyasztóvédelmi hatóságként a nemzetközi kereskedelmi repülőtér székhelye szerint illetékes kormányhivatal került kijelölésre a eljárás lefolytatására. Ezek az alábbiak:
Fontos, hogy poggyászkárok esetén a tagállami végrehajtó hatóságok nem kompetensek poggyászkárok és poggyászkésések kérdését szabályozó Montreali egyezmény kikényszerítésére, panasz esetén az Európai Fogyasztói Központ (EFK), az alternatív vitarendező fórumok és a bíróságok nyújthatnak segítséget.
Mindazonáltal szükséges kiemelni, hogy bármelyik kormányhivatal az EK rendelet tárgyi hatályán kívül eső témakörökben (például, panaszkezelés, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, gazdasági reklámtevékenység, stb) általános fogyasztóvédelmi hatásköre alapján jogosult hatósági eljárást elfolytatni a légitársaságokkal szemben.
Amennyiben egy magyar lakóhellyel rendelkező fogyasztónak egy másik EU-s országban, Norvégiában, Izlandon vagy az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező légitársasággal szemben panasza merül fel, és azt nem sikerül közvetlenül rendeznie a vállalkozással, akkor az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes segítségét kérheti a vagyoni igénye érvényesítése és a felek közötti kompromisszum elérése érdekében. Az EFK a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működik.
Emellett az EFK lényegében bármilyen légiközlekedési tárgyú panasz, pld: légijáratok késésével, törlésével kapcsolatos panaszok, poggyászkárok, csomagkésés, foglalási problémák /pl névelírás/, valamint a légitársaságok által nyújtott egyéb szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok, stb., esetén segítséget tud nyújtani.
Fontos, hogy magyar fogyasztók más EU-s tagállami, izlandi, norvég vagy egyesült királyságbeli székhelyű légitársaságokkal szembeni panaszai esetén mindenképpen javasolt a hatósági eljárás megindítása mellett az EFK-hoz is fordulni. Szükséges kiemelni, hogy amennyiben a légitársaság az utas felé történő kommunikációban rendkívüli körülményre hivatkozik a járatkésés vagy járattörlés okaként, akkor az EFK a kártalanítás érvényesítésében akkor tud bizonyos további feltételek fennállása esetén közreműködni, ha a kompetens, tagállami hatóság a rendkívüli körülmény fennállásának hiányát már megállapította. Tehát az EFK-nak is ilyen esetben a kártalanítás érvényesítéséhez meg kell várnia a hatósági döntést a rendkívüli körülmény tényéről.
Az EFK-hoz panasz az info@magyarefk.hu e-mail címen nyújtható be.
Bővebb információ az EFK panaszkezeléséről itt olvasható: www.magyarefk.hu
Magyar fogyasztó magyar székhelyű légitársasággal szembeni belföldi panasza esetén közvetlenül vagy az online vitarendező platform útján békéltető testülethez vagy bírósághoz fordulhat.
Továbbá online módon megkötött légi személyszállítási szerződés esetén az utas az Európai Bizottság által működtetett online vitarendező platformon keresztül is megkísérelheti rendezni valamelyik EU-s légitársasággal szemben fennálló belföldi vagy határon átnyúló jogvitáját a platformhoz csatlakozott tagállami kompetens alternatív vitarendező fórum előtti online vitarendezés során.
Az online vitarendező platform az alábbi linken érhető el:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show
Amennyiben a panasszal érintett légitársaság székhelye az EU-s tagállamon, Izlandon, Norvégián kívül harmadik országban található (pl. USA-beli, egyesült királyságbeli, ausztrál vagy kínai, stb.), akkor a fogyasztó vagyoni igényét bírósági úton érvényesítheti.
Továbbá az utas panaszával a járat EU-s országból (ideértve Izlandod, Norvégiát és Svájcot is) való indulása esetén az EK rendelettel szabályozott témakörökben a tagállami végrehajtó hatóságokhoz fordulhat:
https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat