A légi utasok jogai járatkésés esetén

A légiközlekedés során az utasok érintő járatproblémák sok kellemetlenséggel és nagy költségekkel járnak, ezért a fogyasztói jogérvényesítés elősegítése érdekében fontos felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy milyen jogaik vannak járatkésés, járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászproblémák esetén. A legfontosabb tudnivalókat témakör szerint az alábbiak szerint foglaljuk össze

Ha késik a járat induláskor vagy érkezéskor

Ha késik az utas járata induláskor, az alábbi fogyasztói jogok illetik meg a 261/2004/EK rendelet alapján:

  • A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak.
  • Étkezés és frissítők.
  • Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség.
  • Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között, ha a késési idő indokolja.
  • 5 óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését.
  • Átfoglalási lehetőség nem illeti meg az utast!

Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben. Az érkezési késés esetén járó kártalanítás lehetőségét nem az EK rendelet, hanem az Európai Unió Bíróságának egyik ítélete mondta ki.

Fontos tudni, hogy nem jár kártalanítás, ha a legalább 3 órás érkezési késést rendkívüli (valamilyen előre nem látható és elháríthatatlan) körülmény okozta. A rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság vagy bíróság hozhat döntést.