Járattörlés

A légiközlekedés során az utasok érintő járatproblémák sok kellemetlenséggel és nagy költségekkel járnak, ezért a fogyasztói jogérvényesítés elősegítése érdekében fontos felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy milyen jogaik vannak járatkésés, járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászproblémák esetén. A legfontosabb tudnivalókat témakör szerint az alábbiak szerint foglaljuk össze

Járattörlés

Ha törölték a légijáratát, az utasnak az alábbi jogai vannak a 261/2004/EK rendelet alapján:

  • A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak.
  • Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése.
  • Étkezés és frissítők a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.
  • Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.
  • Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség.
  • Kártalanítás távolságtól függően:
    • 0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban: 250 EUR
    • 1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok: 400 EUR
    • 1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok: 400 EUR
    • 3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok 600 EUR összegben.

Az alábbi esetekben nem jár az utas részére kártalanítás:

  • Az utas a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatva volt a járat törléséről; vagy
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb a menetrend szerinti indulás időpontja előtt két órával korábban induljon és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négy órás késéssel érje el; vagy
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljon, és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érje el.
  • Rendkívüli körülmény fennállása esetén. A rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság vagy bíróság hozhat döntést.
  • Továbbá bizonyos esetekben, az eredeti úti tervhez képest kis eltérést jelentő átfoglalás biztosítása esetén a kártalanítás 50%-al csökkenthető.

Hasznos tippek járattörlés esetére

  • Induláshoz képest 14 napon belüli járattörlés, valamint legalább 3 órás érkezési késés esetén távolságtól függően 250-400-600 EUR kártalanítást kaphatunk, ha a járattal kapcsolatos problémát nem rendkívüli körülmény okozta.
  • Folyamatosan figyeljük a reptéri kijelzőkön a járatunk státuszával kapcsolatos információkat.
  • A légitársaság standjánál (amennyiben az adott reptéren van) kérjünk tájékoztatást a továbbutazási lehetőségekről.
  • Ha nem kapunk étkezést, frissítőket vagy szállást, arról magunk gondoskodhatunk, de őrizzük meg a nyugtákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól.
  • A telefonálási, kommunikációs kiadásainkat a híváslistánk benyújtásával igazolhatjuk a légitársaság felé.
  • Fontos, hogy rendkívüli esetekben a légitársaság dönthet úgy, hogy korlátozott segítséget nyújt, vagy nem nyújt segítséget, ha ez további késést okozna az adott járattal érintett vagy más, átfoglalás vagy járatkésés miatt várakozó utasoknak.
  • A felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni, és jegyárvisszatérítés kérése esetén magunk gondoskodhatunk a továbbutazásunkról.
  • Tisztában kell lennünk azzal, hogy jegyár visszatérítés iránti kérésünk teljesítése esetén a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre, továbbá a saját magunk által megvásárolt, új járatra szóló jegy ára is lényegesen magasabb lehet, mint az eredeti jegyünk ára.
  • Tudnunk kell, hogy ha átfoglalás esetén nem a legkorábbi járatindulási időpontot, hanem a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében egy későbbi időpontot választunk, akkor a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre.
  • Fontos tudni, hogy járattörlés és érkezési késés esetén a rendkívüli körülmények fennállását, az EU területéről induló járatnál a járat indulási helye szerinti tagállami végrehajtó hatóság, az EU-n kívülről az EU területére közlekedő EU-s légitársaság járata esetében az érkezési ország hatósága jogosultak kivizsgálni. A rendelet szabályait Svájcban, Izlandon és Norvégiában is alkalmazni kell, így EU alatt ezen országok is értendők. A hatóságok elérhetőségei itt találhatóak meg: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en
  • Repülős utazás előtt legfontosabb a felkészültség és a tájékozódás. A következőket javasoljuk az esetleges kellemetlenségeket és anyagi károk megelőzése és mérséklése érdekében.
  • A szállást, vagy az utazáshoz kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat úgy foglaljuk le, hogy azok visszamondhatóak legyenek, ha nem tudunk elutazni adott célországba. Mindig legyen nálunk elegendő pénz (akár készpénz, akár bankkártyán) a váratlan helyzetekre;
  • Ha gyerekkel utazunk, a megszokotthoz képest több étellel, itallal vágjunk neki az útnak az esetleges hosszabb várakozási, vagy utazási idő miatt.
  • A tervezettnél több napra legyen nálunk a rendszeresen szedett gyógyszereinkből.
  • Kössünk utasbiztosítást, különbiztosítást az egyes utazási szolgáltatásokra vonatkozóan.
  • Töltsük le a célországbeli, offline módon is működő tömegközlekedési alkalmazásokat.
  • Legyen ismeretünk a célországbeli magyar külképviselet elérhetőségeiről.