A légiközlekedés során az utasok érintő járatproblémák sok kellemetlenséggel és nagy költségekkel járnak, ezért a fogyasztói jogérvényesítés elősegítése érdekében fontos felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy milyen jogaik vannak járatkésés, járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászproblémák esetén. A legfontosabb tudnivalókat témakör szerint az alábbiak szerint foglaljuk össze
Járattörlés
Ha törölték a légijáratát, az utasnak az alábbi jogai vannak a 261/2004/EK rendelet alapján:
- A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak.
- Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése.
- Étkezés és frissítők a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.
- Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.
- Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség.
- Kártalanítás távolságtól függően:
- 0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban: 250 EUR
- 1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok: 400 EUR
- 1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok: 400 EUR
- 3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok 600 EUR összegben.
Az alábbi esetekben nem jár az utas részére kártalanítás:
- Az utas a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatva volt a járat törléséről; vagy
- az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb a menetrend szerinti indulás időpontja előtt két órával korábban induljon és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négy órás késéssel érje el; vagy
- az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljon, és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érje el.
- Rendkívüli körülmény fennállása esetén. A rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság vagy bíróság hozhat döntést.
- Továbbá bizonyos esetekben, az eredeti úti tervhez képest kis eltérést jelentő átfoglalás biztosítása esetén a kártalanítás 50%-al csökkenthető.