Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés olyan rendezvény vagy utazás keretében zajlik, amelyet a kereskedő (vagy az ő megbízottja) szervez azzal a céllal, hogy bemutassa és értékesítse termékeit. Ezek a vásárlások mindig üzlethelyiségen kívül kötött szerződésnek számítanak.
Ez a kereskedelmi forma eltér a hagyományos bolti vásárlástól: a szervezők általában olyan embereket hívnak meg, akik valamilyen okból kiszolgáltatottabb helyzetben vannak – például idősek vagy egészségügyi problémákkal küzdenek. Ezért az ilyen bemutatók leggyakoribb célcsoportja a nyugdíjas korosztály.
Bár az árubemutatókra szigorú jogszabályok vonatkoznak, egyes vállalkozások igyekeznek ezeket kijátszani. Gyakran elegáns, orvosi rendelőnek tűnő helyszíneken tartják a programokat, és az eladni kívánt termékeket egyre inkább „egészségügyi” eszközként mutatják be. A probléma az, hogy a bemutatókat sokszor olyanok tartják, akiknek semmilyen orvosi képesítésük nincs, mégis komoly betegségeket „állapítanak meg”, és ezek kezelésére rendkívül drága, akár több százezer forintos termékeket ajánlanak.
Fontos tudni, hogy egyes egészségügyi állapotfelmérések is árubemutatónak minősülhetnek, ha a résztvevőket később telefonon keresik fel, és az ott elhangzottakra hivatkozva próbálnak nekik terméket eladni – még akkor is, ha a bemutatón magát a terméket nem is mutatták be.
A termékbemutatók kockázatai – Mit érdemes átgondolni?
Sok résztvevő végül csalódik, mert a rendezvény teljesen másról szól, mint amit a meghívó sugallt, és a végén olyan terméket vásárolnak, amire igazából nincs is szükségük.
Éppen ezért fontos ismerni a 14 napos indokolás nélküli elállási jogot, amely minden üzlethelyiségen kívül kötött vagy távértékesítéses szerződésre vonatkozik. Ha nem a cég üzletében vagy telephelyén történt a vásárlás, a fogyasztó 14 napon belül visszaléphet a szerződéstől indoklás nélkül. Erről a vállalkozásnak előre tájékoztatnia kell a vásárlót — ha ezt elmulasztja, az elállási határidő akár 12 hónappal is meghosszabbodik.
Az elállást érdemes írásban benyújtani, hogy később is bizonyítható legyen. Ha a fogyasztó szabályosan él a jogával, a vállalkozás köteles visszafizetni a teljes vételárat és a kiszállítás díját. Ha a termék már megérkezett, az visszaküldés költsége a fogyasztót terheli. (Fontos, hogy bizonyos termékek esetében nincs lehetőség indokolás nélküli elállásra — ezek listáját a vonatkozó Korm. rendelet tartalmazza.)
Hogyan előzzük meg a kellemetlenségeket?
Mielőtt részt vennénk egy árubemutatón, érdemes előre átgondolni:
• Valóban érdekel-e a téma?
• Szükségünk van-e az ott kínált termékekre?
• Reális-e az ár, vagy gyanúsan magas?
• Kaphatunk-e gondolkodási időt a döntés előtt?
• És nagyon fontos, ne írjunk alá olyan dokumentumot, amelyben arról nyilatkozunk, hogy nem árubemutatón veszünk részt, mert egyes kereskedők ezzel próbálják kijátszani a 14 napos elállás lehetőségét!
A tudatos előkészület sok későbbi kellemetlenséget megelőzhet.
Oszd meg másokkal is!
Facebook megosztás© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételekAkadálymentességi nyilatkozatKészült a Digitális Állampolgárság Program keretében.