Fő tartalomhoz ugrás

Autóbérlés külföldön: elkerülhető költségek és csapdák

Egyre többen bérlünk autót külföldi nyaralás vagy más utazás során. Ilyenkor is kiemelten fontos azonban a tudatos fogyasztói magatartás, amellyel sok bajt és problémát megelőzhetünk.

Mire figyeljünk a bérlés előtt?

A legfontosabb, hogy alaposan tájékozódjunk a bérleti szerződés megkötése előtt. Sok társaság kedvező árakat hirdet, de érdemes utánanézni, pontosan mit tartalmaz az ár, és milyen szolgáltatásokért kell külön fizetni.

Lényeges kérdés a biztonsági letét is. A kölcsönző előírhat ilyen letétet például a kulcs elvesztése, az autó sérülése vagy a nem megfelelő üzemanyag-szint esetére. A letét lehet készpénz, de sokszor bankkártyán zárolnak egy összeget, amelyet – ha nem merül fel probléma – a szerződés lezárultával visszaadnak. Fontos, hogy a fogyasztót előzetesen tájékoztassák a letét összegéről és felhasználásának feltételeiről.

Mindig kérjünk egyértelmű információt arról, mit tartalmaz a bérleti díj, és mi jár pluszköltséggel! Hasznos továbbá rövid tájékoztatást kérni a helyi közlekedési szabályokról is (sebességhatárok, világítás stb.).

Milyen plusz szolgáltatások számíthatnak extra költségnek?

A szolgáltatások köre társaságonként eltérhet. Többletdíj merülhet fel például gyermekülés igénylésekor, több sofőr esetén, bizonyos életkorhoz kötött vezetésnél, repülőtéri átvétel vagy leadás esetén, illetve különböző biztosítások igénybevételekor is.

A kellemetlenségek elkerülése érdekében mindig olvassuk el alaposan a szerződést és az általános szerződési feltételeket (ÁSZF)!

Üzemanyag: mi lehet a buktató?

Az üzemanyaggal kapcsolatos szabályokat is érdemes előre tisztázni, mert eltérés esetén pluszköltséget számíthatnak fel. Lehet, hogy a kölcsönző teli tankkal adja át az autót, de üres tankkal várja vissza – ebben az esetben a bent maradt üzemanyag árát nem térítik meg. Máskor a teli–teli átadás a követelmény, és ha nem teli tankkal adjuk vissza a járművet, nekünk kell állni az utólagos tankolás költségét.

Minden esetben tájékozódjunk az előírt üzemanyagtípusról, és gondosan olvassuk át a szerződés és az ÁSZF erre vonatkozó részeit!

Mit kell tudni a biztosításokról?

Fontos előre tisztázni, hogy a bérleti díj tartalmaz-e valamilyen biztosítást, és ha igen, pontosan milyet (törés-, baleset-, lopásbiztosítás, kötelező felelősségbiztosítás stb.). Az uniós tagállamokban a kötelező felelősségbiztosítás díja jellemzően benne van a bérleti díjban. Minden esetben kérjünk részletes tájékoztatást az elérhető biztosításokról és azok költségéről!

Mire figyeljünk az autó átvételekor?

Átvételkor az egyik legfontosabb dokumentum az autó állapotát rögzítő jegyzék vagy ábra. Ebben jelölik az átvételkor már meglévő sérüléseket. Minden külső és belső sérülést jegyeztessünk fel! Ha nem kapnánk ilyen formanyomtatványt, saját kezűleg is rögzíthetjük a sérüléseket, és írassuk alá a kölcsönző képviselőjével. Érdemes fényképeket is készíteni.

Ezek a dokumentumok a visszavitelkor lesznek a legfontosabbak, hiszen minden olyan sérülésért, amely nincs rögzítve az átvételi jegyzéken, a társaság pótdíjat számíthat fel.

Mit tegyünk meghibásodás esetén?

Ha az autó meghibásodik, minden esetben értesítsük a kölcsönzőt. Ők adnak utasítást a további teendőkre. Soha ne kezdjük meg saját kezdeményezésre a javíttatást, amíg nem egyeztettünk velük. Sok társaság előírja, hogy meghatározott időn belül be kell jelenteni a problémát.

Mit tegyünk baleset esetén?

Balesetnél jegyezzük fel az érintettek nevét és címét, és azonnal értesítsük a kölcsönzőt. Ha valaki megsérült, vagy vita merül fel a felelősséget illetően, a rendőrséget is értesíteni kell. A kölcsönzőnek át kell adnia egy baleseti bejelentő nyomtatványt – ennek hiányában kérjük el, mert baleset esetén ki kell tölteni.

Mire figyeljünk az autó visszavitelekor?

Leadáskor a társaság ellenőrzi az autó állapotát, és minden olyan sérülésért díjat számíthat fel, amely nem szerepel az átvételi jegyzéken. Ha lehet, legyünk jelen az átvizsgálásnál, így azonnal tisztázhatjuk a felmerülő kérdéseket. A leadáskor további díjak is felmerülhetnek, például ha a korábban fizetett összeg csak előleg volt, vagy ha nem a megállapodás szerinti üzemanyag-szinttel vittük vissza a járművet.

Mindig alaposan vizsgáljuk meg a számlát, és bátran kérdezzünk rá az esetleges kétes tételekre!

Visszavihető-e az autó nyitvatartási időn kívül?

Lehetőleg nyitvatartási időben vigyük vissza a járművet, mert így jelen lehetünk az állapotfelmérésnél. Megállapodás alapján előfordulhat, hogy a társaság elfogadja az időn kívüli visszaadást, de ez kockázattal jár. Ilyenkor mindig érdeklődjünk előre a pontos teendőkről és arról, jár-e pluszköltséggel ez a megoldás. Készítsünk fényképeket az autóról, hogy később bizonyíthassuk az állapotát és a megfelelő leadást. Fontos tudni, hogy az ÁSZF alapján a társaság akár díjat is felszámíthat, ha nem a megbeszélt helyen vagy időben adjuk vissza a járművet.

Hova fordulhatunk probléma esetén?

Mindenekelőtt a vállalkozással kell megkísérelnünk a jogvitánk megoldását, így ha személyesen nem jutunk dűlőre, érdemes e-mailben is megkeresnünk a céget. Ha ez nem vezet eredményre, fordulhatunk az Európai Fogyasztói Központhoz (www.magyarefk.hu), amely ingyenes segítséget nyújt a fogyasztók részére külföldi (európai uniós, izlandi, norvég vagy egyesült királyságbeli) vállalkozásokkal, légitársaságokkal és webáruházakkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszaik és jogvitáik rendezéséhez, valamint tájékoztatást ad fogyasztóvédelmi kérdésekben.

Oszd meg másokkal is!

Facebook megosztás