Az online vásárlások növekedése óta az üzleti szektor szereplői és a vásárlók is folyamatosan új lehetőségeket keresnek az ügyfélkapcsolatok és az értékesítési folyamatok optimalizálására. A mesterséges intelligencia (MI) jelentős hatással van a vásárlói élményekre, folyamatosan új lehetőségeket kínál a személyre szabott és hatékony vásárlói élmény kialakításához. Ez számos módon alakítja át a vásárlói élményeket.
Az utóbbi időszakban háttérbe szorultak azok a vásárlási szokások, ami a bevásárlóközpontokban kígyózó sorokat, vagy akár parkolóhelyek keresését jellemezte. Az újabb modern technológia megjelenése a vásárlói élmények javítását eredményezheti. Mobileszközeink életünk minden percében rendelkezésünkre állnak, így nem meglepő, hogy a legtöbb fogyasztó mobilalkalmazások használatával egészíti ki az üzletben szerzett élményeket. A fogyasztók számára egyre több választási lehetőség áll a rendelkezésre, így a vásárlási élményeket is számos csatornán keresztül tudják elérni. Manapság nem szokatlan jelenség, ha a mesterséges intelligenciát veszik igénybe a fogyasztók vásárlás közben.
Mi az a virtuális asszisztens és hogyan segíthetnek a vásárlók körében?
A virtuális asszisztens (VA) egy olyan szoftver, amely mesterséges intelligenciát (AI) és gépi tanulást alkalmaz, hogy segítséget nyújtson különféle feladatok elvégzésében. A virtuális asszisztensek képesek beszélgetni, válaszolni kérdésekre, információt keresni, időpontokat kezelni, levelezést intézni, vagy akár személyre szabott tanácsokat adni.
Miért hasznos ez a fogyasztók számára?
- Időmegtakarítás szempontjából gyorsan segíthet a termékek keresésében a vásárló számára, így nem kell hosszú időt eltölteni a webáruházak böngészésével. Ha felmerül igény, képes termékek ajánlására, valamint segíthet a szűrők beállításában, hogy gyorsan megtaláld amit keresel. Azt is figyelembe veszi, hogy személyre szabott ajánlásokat kínáljon a vásárlási előzményeidnek és preferenciáidnak megfelelően.
- Egyes asszisztensek képesek összehasonlítani az árakat, így könnyebben megtalálhatod a legjobb ajánlatot az „árfigyelési” opció segítségével.
- Kérdések felmerülése esetén gyorsan reagál a termékek műszaki jellemzőivel vagy elérhetőségeivel kapcsolatban, így időt tudunk megspórolni a kereséssel. A virtuális asszisztens segíthet a vásárlási folyamat során a szállítási címek és fizetési módok hatékony kiválasztásában, vagy akár emlékeztethet a kosárban lévő termékekre.
- Nem utolsó szempont a rugalmas elérhetőség. Mivel az asszisztensek online térben dolgoznak, bármikor segítséget kérhetsz tőlük bármely napszakban.
A virtuális asszisztens nemcsak a vásárlás egyszerűsítésében segít, hanem az élményt is kényelmesebbé és hatékonyabbá teszi. Egyúttal lehetőséget is jelent a kereskedelem számára, mivel az innováció révén olyan vásárlási élményt teremthetnek, amely egyaránt személyre szabott és intuitív.
Automatizált ügyfélszolgálat - a gördülékeny kiszolgálás
Egyre többször találkozhatunk azzal, hogy az AI működtette chatbotok dolgoznak az online ügyfélszolgálati beszélgetések nagy részében. Az e-kereskedelmi szektorban igyekeznek a már meglévő funkciókat még magasabb szintre emelni a pozitív vásárlói élmények elérése érdekében. A mesterséges intelligenciával működő asszisztensek kiküszöbölik a nyelvi akadályokat, emellett segítenek a költséges hibák javításában, a gyanús tevékenységek felderítésében és emellett finomítják a termékleírásokat. Az algoritmusok alapján ügyfélélmények elemzésével a technológia megértheti, hogy a ruhaméretek nagyobbak, ami alapján javasolhatja a vásárlónak, hogy egy mérettel kisebbet válasszon, amikor egy új terméket próbál a kosarába tenni.
Üzleti szemszögből az automatizált rendszerek költséghatékony megoldást jelentenek, mivel csökkenthetik az ügyfélszolgálati munkatársak terhelését, így az emberek a szükséges időt is kedvezően oszthatják el az összetettebb, emberi figyelmet igénylő feladatokra.
A mesterséges intelligencia fogyasztókra gyakorolt hatásainak vizsgálata
A Gazdasági Versenyhivatal által lefolytatott 2024-es piacelemzés a fogyasztói magatartásra gyakorolt hatásait vizsgálta, melynek az volt a célja, hogy feltárja azokat a területeket, ami a fogyasztókat védő javaslatok megfogalmazására ad lehetőséget.
További részletek az elemzés eredményeiről:
A fogyasztói tudatosság és a vásárlási élmény javítása kulcsfontosságú szerepet tölt be a piacon. A mesterséges intelligencia használatának növekedése ígéretes jövőt mutat az e-kereskedelem számára, ahol a vásárlók és a vállalatok egyaránt profitálnak, így a legtöbb kihívást és újítást jelentő időszaknak lehetünk a szemtanúi.
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat