Fő tartalomhoz ugrás

Chargeback – hogyan szerezhetjük vissza a pénzünket online vásárlás esetén?

A chargeback, vagyis a visszaterhelés sok vásárló számára valamilyen védőernyőként jelenik meg azokban a helyzetekben, amikor egy bankkártyás rendelés körül valami nem úgy alakul, ahogy azt elképzelte. Amikor a termék nem érkezik meg, más érkezik helyette, vagy hibás a termék és a kereskedővel egyszerűen nem sikerül dűlőre jutni, gyakran ez a lehetőség jelenti a kiutat. A chargeback nemcsak egy eljárás, hanem biztonságérzetet is nyújt, amely segít visszavenni az irányítást egy bizonytalan helyzetben.

A visszaterhelés menete több lépcsőn keresztül bontakozik ki, és gyakran egyfajta közös történetként indul a bank és a vásárló között. Az eljárást minden esetben a számlavezető bankunknál kell kezdeményezni. Ilyenkor jól jön minden apró részlet, ami segíthet tisztábban látni, egy visszaigazolás, néhány üzenetváltás vagy akár pár képernyőfotó. Ezekből áll össze az a kép, amelyre a bank támaszkodhat, amikor továbbítja az ügyet a kereskedő pénzintézete felé. Innen már egy párbeszéd veszi kezdetét a háttérben, amely végül eldönti, hogy a tranzakció visszafordítható-e, vagy sem. Bár a folyamat nem mindig rövid, sokak számára épp ez a türelmes és alapos megközelítés hozza meg a megnyugtató megoldást, amikor egy vásárlás más irányt vett, mint amire számítottak.

A chargeback jellemzően olyan helyzetekben merül fel, amikor a termék nem érkezik meg, nem felel meg a leírásnak, a kereskedő nem reagál, vagy éppen egy teljesen ismeretlen terhelés bukkan fel a számlán. Mindezek mellett fontos megjegyezni, hogy a chargeback nem a 14 napos elállási jog “alternatívája”, tehát ha a rendelés megfelelően teljesült, megkaptuk a terméket, az hibátlan, akkor nem élhetünk a chargeback intézményével.

A visszaterhelés elindítása tehát mindig a saját banknál kezdődik, akár egy online űrlapnál, egy gyors telefonhívásnál vagy személyes ügyintézésnél. A folyamat sokszor türelmet igényel, több vásárló esetében mégis ez ad valódi kapaszkodót az online világ kiszámíthatatlan helyzeteiben. Amennyiben a felmerült probléma túlmutat egy egyszerű reklamáción, vagy a vásárlónak további, megbízható tájékoztatásra van szüksége, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság rendelkezésre áll, hogy szakmai útmutatást nyújtson és elősegítse a fogyasztói jogok érvényesülését.

Oszd meg másokkal is!

Facebook megosztás