A fogyasztóvédelmi hatóság nagy hangsúlyt fektet az interneten kapható „csodát ígérő termékeket” értékesítő webáruházak ellenőrzésére, különösen a beérkezett fogyasztói visszajelzések, panaszok alapján. Egyik ilyen visszatérő „sláger” termék az állítható, „csúszóobjektíves” dioptriával rendelkező egyedi szemüveg, melyet azzal hirdetnek a közösségi oldalakon, hogy a fogyasztónak többé nem kell külön-külön szemüveget vásárolnia távollátásra, olvasásra és mindennapi használatra.
Az utóbbi időszakban ellepték a világhálót az olyan termékek és szolgáltatások reklámjai, amelyek „csodát” ígérnek. Betegség esetén nagyon rövid idő alatt az egészségi állapot jelentős javulását ígérik pl. „visszanyeri a hallását 4 hét alatt”, vagy amennyiben nincs egészségügyi probléma, akkor az egészségmegőrzést szolgálják pl. „jobb lesz a közérzete, ha e terméket használja”. Ezen túl nagyon gyors idő alatt új ismeretek elsajátítását ígérik pl. „10 nap alatt megtanul angolul”. A vásárlói bizalom fokozása érdekében a termékeknek hangzatos neveket adnak, a cégek legtöbbször magukat nyugat-európaiaknak, amerikaiaknak adják ki.
A fogyasztóvédelmi hatóság nagy hangsúlyt fektet az interneten kapható „csodát ígérő termékeket” értékesítő webáruházak ellenőrzésére, különösen a beérkezett fogyasztói visszajelzések, panaszok alapján. Egyik ilyen termék az állítható, „csúszóobjektíves” dioptriával rendelkező egyedi szemüveg, melyet azzal hirdetnek, hogy a fogyasztónak többé nem kell külön-külön szemüveget vásárolnia távollátásra, olvasásra és mindennapi használatra.
A gyakorlati tapasztalatok szerint egyre gyakoribbak azok a weboldalak, melyek termékeiket csodaszerű pozitív hatással (pl. gyors fogyás, gyógyulás, nyelvtanulás) hirdetik. A termékek általában kozmetikai, egészségügyi, gyógyító hatású készítmények (pl. fogyasztószerek, potencianövelők, bütyökkiegyenesítők), illetve egyéb „csoda” (pl. szerencsehozó amulett, kábel TV előfizetést ingyenessé tevő, gyors nyelvtudást adó) tulajdonságokkal hirdetett eszközök. Az eladók ügyelnek arra, hogy a termékek ára 10 000 Ft alatti legyen (jellemzően 5 990 Ft-tól 9 990 Ft-ig), azért, mert ez az a „lélektani határ” amely alatt a kárvallott vásárlók általában nem kezdeményeznek hatósági és egyéb eljárást. Ezeknek a honlapoknak sajátossága, hogy kifejezetten egyetlen terméket lehet rajtuk keresztül megvásárolni.
Az egyik ilyen, panaszokban visszatérő termék az állítható, „csúszóobjektíves” dioptriával rendelkező egyedi szemüveg, melyet azzal hirdetnek, hogy a fogyasztónak többé nem kell külön-külön szemüveget vásárolnia távollátásra, olvasásra és mindennapi használatra, mert a lencséket minden szemhez egyedileg, külön lehet beállítani. „A gomb tekerésével a lencse egyik részét a másikra mozgatja, ami megváltoztatja a lencse optikai teljesítményét (-6 - +3 dioptriára). A dioptria a tekerőgomb elfordításával állítható be. A + 3D és -6D közötti dioptria egy lépésben konfigurálható.”
A terméket a közösségi oldalakon több regisztrált felhasználói névvel is reklámozzák, és egy-egy reklámot többszázan is megosztanak, többségében magyar felhasználók. A hatósághoz beérkezett panaszok szerint a termék használhatatlan minőségű, nem felel meg a reklámban foglaltaknak, az oldalon nincs feltüntetve, hogy lehetne elállni a vásárlástól, hová lehet visszaküldeni a terméket. A csomaggal számla nem érkezik, nem tudni, ki az eladó.
A hatóság megállapítása szerint az ilyen weboldalakon (és tüköroldalain) általában az elektronikus kereskedelmi előírások súlyos megszegése tapasztalható, a forgalmazó tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal (nem valós tájékoztatással, sürgető eszközökkel – pl. visszaszámláló óra) téveszti meg a fogyasztókat. A kiküldött termék általánosságban rossz minőségű, a hirdetésben foglaltaknak nem felel meg.
Az ilyen oldalakon általában nincs megjelölve a szolgáltató neve, székhelye, telephelye, a szolgáltató elérhetőségére vonatkozó adatok, különösen az igénybe vevőkkel való kapcsolattartásra szolgáló, rendszeresen használt elektronikus levelezési cím, illetve telefonszám. A vállalkozás üzleti tevékenysége helyének postai címe, és annak a vállalkozásnak a postai címe, akinek a nevében eljár, akihez a fogyasztó a panaszait címezheti, ha e cím a vállalkozás székhelyétől eltér. Nem közlik az elállási jog egyéb feltételeinek ismertetése során, hogy a fogyasztók milyen elérhetőségen jelezhetik elállási szándékukat, ezzel tisztességtelenül megakadályozva az összes vásárlót abban, hogy lehetőségük legyen elállási jogukkal élni.
Fogyasztóként járjon el tudatosan, mielőtt ilyen terméket vásárol, nézzen utána, ki az eladó, vannak-e elérhetőségei feltüntetve. Közzétette-e általános szerződési feltételeit, abban van-e utalás az elállási jog gyakorlására. Amennyiben kételye támad a termék használhatóságával, tulajdonságaival, egészségre gyakorolt hatásával kapcsolatban, kérjük ne onnan vásároljon, inkább szakorvoshoz, illetve optikai szaküzlethez forduljon!
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat