Az Európai Parlament közlekedési bizottsága jelentős előrelépést tett a légi utasok jogainak egységesítése terén. A testület egy rendelettervezetet fogadott el, amely szerint a jövőben minden utas díjmentesen vihetne magával egy személyes táskán felül egy legfeljebb 7 kilogrammos kézipoggyászt is a repülőgépek fedélzetére. A jogszabálytervezet célja, hogy átláthatóbbá és igazságosabbá tegye az utazással kapcsolatos költségeket az Európai Unió területén.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Az új szabályozás értelmében az utasok a jövőben két tételt vihetnek magukkal a repülőgépre külön díj nélkül:
• egy személyes táskát (pl. kézitáska vagy hátizsák) legfeljebb 40x30x15 cm-es méretben,
• és egy kézipoggyászt legfeljebb 100 cm összméretben (szélesség + magasság + mélység), maximum 7 kilogrammos súllyal.
Ez a változás különösen fontos lehet azoknak az utasoknak, akik eddig gyakran szembesültek azzal, hogy a kézipoggyászért külön díjat kellett fizetniük, különösen a fapados járatok esetében. A döntés a 2014-es Európai Bírósági ítéletre hivatkozik, amely kimondta, hogy az ésszerű súly- és méretkorlátokat betartó kézipoggyász az utasszállítás szerves része, és külön díj nem számolható fel érte.
Fogyasztóvédelmi indokok
A módosítás mögött több fogyasztóvédelmi szervezet kezdeményezése is áll. Ezek a szervezetek korábban kérelmezték, hogy az Európai Bizottság vizsgálja ki a fapados légitársaságok poggyászdíjait, mivel véleményük szerint azok sok esetben jogtalan terhet rónak az utasokra. A javaslat támogatói hangsúlyozzák: az egységes szabályozás segíti a fogyasztók eligazodását és védi a jogaikat az átláthatatlan díjszabásokkal szemben. Korábban a BEUC (az európai civil fogyasztóvédelmi ernyőszervezet) égisze alatt 16 fogyasztóvédelmi szervezet követelte, hogy minden repülőjegy árában legyen „egy kis csomag és egy darab kézipoggyász”.
Olaszországban és Spanyolországban a bíróságok már az utasok „oldalára állt”: máris két kézipoggyászt vihetnek magukkal, de bírságokat is kiszabtak különböző fapados légitársaságokra. Az ügyben a fellebbezések azonban jelenleg is folyamatban vannak.
Mi várható ezután?
A közlekedési bizottság jóváhagyása után a javaslat az Európai Parlament teljes plénuma elé kerül, majd a tagállamokat tömörítő Európai Unió Tanácsával folytatott tárgyalások következnek. A cél egy egységes, végrehajtható szabályozás kialakítása, amely figyelembe veszi a fogyasztói érdekeket, a légitársaságok működési feltételeit és a biztonsági előírásokat is.
A tervezet kiterjedne más utasjogi kérdésekre is, például a 12 év alatti gyermekek szülőjük melletti ülőhelyének garantálására, valamint a fogyatékkal élő utasok és segítő állataik jogainak pontosabb szabályozására. További cél, hogy a légitársaságok előre, egyértelműen közöljék az utazással kapcsolatos összes költséget és lehetőséget – beleértve az esetleges kártérítéseket és visszatérítéseket is.
A kézipoggyász ingyenességének uniós szintű szabályozása mérföldkő lehet a légi közlekedés átláthatóságában és a fogyasztói jogok védelmében. Ugyanakkor a változás kihívásokat is hozhat magával, mind a légitársaságok működésében, mind az utazás költségeinek alakulásában. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság figyelemmel kíséri az Európai Unióban zajló döntéshozatali folyamatot, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók jogai és érdekei maradéktalanul érvényesüljenek.
Oszd meg másokkal is!
Facebook megosztás© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételekAkadálymentességi nyilatkozatKészült a Digitális Állampolgárság Program keretében.