Fő tartalomhoz ugrás

Hogyan ismerjük fel a megtévesztő akciókat? Avagy mit jelent valójában a „-70%” kedvezmény?

„Akár -70% kedvezmény!”, „Eredeti ár: 19 990 Ft, most csak 5 990 Ft!” – ismerős mondatok? A nagybetűs AKCIÓ szavak és piros címkék sok vásárlót azonnali döntésre késztetnek. De valóban annyit spórolunk, mint azt a reklám állítja? És mit jelent az, hogy „eredeti ár”? A válaszok sokkal összetettebbek, mint gondolnánk.

Mi az „eredeti ár” és ki dönti el, mennyi volt korábban?

Az eredeti ár, amit a kereskedők a kedvezmény alapjául tüntetnek fel, nem lehet önkényesen meghatározott. A vonatkozó Uniós és hazai szabályozás alapján a kereskedők kötelesek a 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb korábbi árat feltüntetni az akció előtti árként.

Példa:

Ha egy termék az elmúlt 30 napban 14 990 Ft-ba került, majd 19 990 Ft-ra emelik, és aztán 14 990 Ft-ra „leárazzák”, akkor az akciós ár nem jelent valódi kedvezményt – és így a „-25%” felirat megtévesztő lehet. Az ilyen gyakorlat jogsértő, és a hatóság felléphet ellene.

Mik azok a megtévesztő akciók?

• „Fiktív eredeti ár”

A kereskedő egy olyan „eredeti árat” tüntet fel, amelyet ténylegesen nem alkalmaztak. Ez tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, és jogsértő.

• Árfeltüntetési trükkök

Például az akció előtti árat csak rövid ideig, mesterségesen emelve alkalmazzák, hogy a kedvezmény nagyobbnak tűnjön vagy a vizuális hatással kívánják a vásárlót befolyásolni: a %-jel kiemelése, de az árkülönbség minimális.

• „Korlátozott ideig” vagy „Csak ma” típusú marketing

Ezek akkor megtévesztők, ha az „időkorlát” valójában nem valós (pl. a termék rendszeresen ezen az áron kapható).

• Online visszaszámlálók és „csak 3 darab maradt” figyelmeztetések

Ezek gyakran algoritmusok által generált szkriptek, nem valós készletinformációk.

Hogyan védekezhetünk fogyasztóként?

• Figyeljük az árak alakulását!

Ha egy nagyobb értékű terméket vásárolnánk, érdemes már előre figyelni az árát, és nem csak akció idején nézni rá.

• Keressük az árösszehasonlító oldalakat!

Több hazai és nemzetközi weboldal mutatja az adott termék árának múltbéli alakulását.

• Őrizzük meg a bizonylatokat!

A blokk vagy számla megléte alapfeltétele a fogyasztói jogérvényesítésnek, például panasz vagy jótállás esetén.

• Ne vásároljunk nyomás hatására!

A „csak ma”, „már csak 1 maradt” típusú üzenetek gyakran érzelmi manipulációra építenek.

Mire figyel a hatóság?

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok rendszeresen ellenőrzik az árfeltüntetéseket, különösen a kiemelt leárazási időszakokban (pl. Black Friday, év végi akciók, szezonváltások). Az ellenőrzések során vizsgálják:

• Az „eredeti ár” valódiságát

• A kedvezmények számítási módját

• A reklámüzenetek valóságtartalmát

Ha a kereskedő megtévesztő módon tünteti fel az akciót sértve a jogszabályokat, fogyasztóvédelmi eljárás indul ellene, melynek bírság is lehet a vége, sőt nyilvánosságra is kerül a jogsértés ténye.

Összefoglalás: az akció nem ellenség – ha tudatos vagy

Nem minden akció megtévesztő, és valóban lehet velük spórolni – ha körültekintően vásárolunk. Tudatos fogyasztóként kérdezzünk, tájékozódjunk, és ne döntsünk kizárólag az ár alapján.

További információkért, tájékoztatókért és fogyasztóvédelmi kisokosokért keresd fel a Hatóság hivatalos weboldalát: https://nkfh.gov.hu/

Oszd meg másokkal is!

Facebook megosztás