Az Európai Bizottság elfogadta a 2030-ig tartó időszakra vonatkozó fogyasztóügyi menetrendet, amely az uniós fogyasztóvédelmi politika következő öt évre szóló stratégiai terve.
Az egységes piac 450 millió fogyasztójával, akik a háztartási kiadások révén az EU GDP-jének több mint 51%-át adják, a fogyasztók alapvető szerepet játszanak gazdaságunk motorterében. A fogyasztók bizalmának növelése, a jogi egyértelműség biztosítása, a végrehajtás megerősítése és a vállalkozások adminisztratív folyamatainak megkönnyítése a menetrend intézkedéseinek kulcsfontosságú témái, amelyek célja a fogyasztóvédelem előmozdítása, valamint a versenyképesség, a társadalmi méltányosság és a fenntartható növekedés előmozdítása az egész Európai Unióban.
Bár az európai fogyasztók világszerte a legmagasabb szintű védelemben részesülnek, ki kell igazítani a fogyasztóvédelmi stratégiát annak érdekében, hogy lépést lehessen tartani a gyorsan változó környezettel, amelyet a megnövekedett megélhetési költségek, a változó – különösen az online – piaci gyakorlatok és az e-kereskedelem ugrásszerű növekedése jellemez. Az erős fogyasztóvédelmi politika nemcsak a fogyasztók védelméről szól, hanem arról is, hogy megvédjük az uniós szabályokat betartó vállalatokat, és megvédjük őket a szabályokat be nem tartó kereskedők által támasztott tisztességtelen versenytől.
A 2030-ig tartó időszakra vonatkozó fogyasztóügyi menetrend egy sor új kezdeményezést vezet be e kihívások hatékony kezelése érdekében, négy kiemelt területre összpontosítva:
• Az egységes piac megvalósítása a fogyasztók érdekében: Cselekvési terv a fogyasztók számára az egységes piacon a fogyasztók előtt álló, határokon átnyúló akadályok felszámolása és a vállalkozások lehetőségeinek bővítése érdekében. Ez a cselekvési terv magában foglalja a területi alapú tartalomkorlátozásról szóló rendelet értékelését annak felmérése érdekében, hogy az elérte-e az indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozás és az állampolgárságon, lakóhelyen vagy letelepedési helyen alapuló megkülönböztetés egyéb formáinak megszüntetésére irányuló célkitűzését. Emellett ösztönözni fogja a mobilitást egy sor olyan intézkedéssel, amelyek segítik a fogyasztókat a viteldíjak összehasonlításában, a legjobb utazási lehetőségek megtalálásában vagy az utazások lefoglalásában. A Bizottság törekedni fog továbbá a határokon átnyúló pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítására, beleértve a megtakarítási és befektetési számlák másik tagállamban történő megnyitásának lehetőségét is.
• Digitális méltányosság és fogyasztóvédelem online: a Bizottság 2026-ban javaslatot fog tenni a digitális méltányosságról szóló jogszabályra, hogy megerősítse a fogyasztók védelmét a digitális környezetben az olyan gyakorlatokkal szemben, mint a sötét minták, az addiktív tervezési jellemzők vagy a fogyasztók sebezhetőségét kihasználó tisztességtelen megszemélyesítés. A digitális méltányosságról szóló jogszabály különös figyelmet fog fordítani a gyermekek online védelmére annak érdekében, hogy csökkentse a kiskorúak káros gyakorlatoknak és funkcióknak való kitettségét a digitális termékekben. A Bizottság egyszerűsíteni fogja a vállalkozásokra vonatkozó szabályokat is, és meg fogja vizsgálni, hogy a digitális megoldások hogyan csökkenthetik a vállalatok adminisztratív terheit és javíthatják a fogyasztók információkhoz való hozzáférését. A fogyasztók online csalással szembeni védelmének megerősítése szintén fontos munkaterület lesz.
• A fenntartható fogyasztás előmozdítása: a Bizottság támogatni fogja a tagállamokat az uniós termék- és fogyasztóvédelmi jogszabályok végrehajtásában, amelyek védik a fogyasztókat a zöldrefestéssel szemben, előmozdítják a fenntartható áruk szélesebb körű kínálatát, és megkönnyítik a termékek tartósságát és javíthatóságát. A Bizottság a körforgásos gazdaságot is támogatni fogja azáltal, hogy együttműködik az érdekelt felekkel a már nem használt áruk, a használt piacok vagy az innovatív körforgásos induló vállalkozások visszatérésének előmozdítása érdekében.
• Hatékony jogérvényesítés és jogorvoslat: az e-kereskedelem exponenciális növekedése a főként harmadik országokból származó nem biztonságos vagy nem megfelelő termékek növekvő forgalmához vezetett. A fogyasztók a szabályokat be nem tartó kereskedők tisztességtelen online kereskedelmi gyakorlataival is szembesülnek. 2026-ban a Bizottság prioritásként fogja kezelni a fogyasztóvédelmi együttműködésről szóló rendelet felülvizsgálatát a végrehajtás megerősítése, a fogyasztóknak a szabályokat be nem tartó piaci szereplőkkel szembeni védelme, valamint a szabályokat betartó vállalkozások tisztességtelen versennyel szembeni védelme érdekében. E tekintetben a Bizottság értékelni fogja, hogy szükség van-e konkrét esetekben a végrehajtási hatáskörök központosítására, és hogy miként lehetne tovább erősíteni a nemzeti hatóságok közötti koordinációt. A piacunkon értékesített termékek meg nem felelésének kezelése érdekében a Bizottság biztosítani fogja az általános termékbiztonsági rendelet hatékony végrehajtását, és javaslatot fog tenni a piacfelügyeleti szabályok felülvizsgálatára. Az EU továbbra is közvetlenül együttműködik a harmadik országokkal annak érdekében, hogy a termékbiztonságot a forrásnál kezeljék.
A menetrend végrehajtását az éves fogyasztóvédelmi csúcstalálkozón rendszeresen megvitatják. A Bizottság rendszeres fogyasztóvédelmi miniszteri fórumokat is össze fog hívni, hogy magas szintű politikai iránymutatást nyújtson a menetrend végrehajtásához.
A 2030-ig szóló Fogyasztóvédelmi Agenda letölthető erről a linkről angolul:
Oszd meg másokkal is!
Facebook megosztás© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételekAkadálymentességi nyilatkozatKészült a Digitális Állampolgárság Program keretében.