Fő tartalomhoz ugrás

Kit terhel a visszaszállítás költsége külföldi webáruházból való vásárlás esetén?

Érdekes eset történt egy fogyasztóval, aki külföldről rendelt bútort, a vásárlástól pedig utólag szeretett volna elállni. A kereskedő ugyan előre tájékoztatta a vásárlókat a külföldre történő visszaszállítás magas költségéről, a fogyasztót utólag azonban ez mégis meglepetésként érte. A hasonló kellemetlen „meglepetések” elkerülése érdekében mindig érdemes figyelmesen átolvasni az általános szerződési feltételeket (a továbbiakban: ÁSZF) a megrendelés leadása előtt.

A fogyasztó egy, az EU-ban működő külföldi webáruházból vásárolt egy fürdőszobai szekrényt, amelynek a házhozszállítását a kereskedő – saját fuvareszközével — 5.000,-Ft-ért vállalta a fogyasztó által megadott magyarországi címre. A fogyasztó ezt követően el kívánt állni a szerződéstől, a terméket pedig szerette volna visszajuttatni a kereskedőnek, aki 35.000,- Ft-os díjat ajánlott fel a saját fuvareszközével történő visszaszállításért. A fogyasztó ragaszkodott hozzá, hogy a kereskedő a kiszállítási díjjal azonos (5.000,- Ft-os) összegért szállítsa vissza a szekrényt, ezt azonban a kereskedő az ÁSZF-re hivatkozva elutasította. A fogyasztó a fogyasztóvédelmi hatóságnak címzett beadványában kifejtette, hogy álláspontja szerint a kereskedő magatartása ellentétes a vonatkozó rendelkezésekkel, véleménye szerint a kereskedő jogellenesen hárítja át rá a visszaszállítás költségét.

A fogyasztó olyan rendelkezésekre hivatkozott beadványában, melyek az üzleten kívüli kereskedelem esetében jelentenek kivétel szabályt. Jó tudni azonban, hogy az interneten való vásárlás esetén a felek között távollévők között köttetik meg az üzlet, mely nem azonos az üzleten kívüli kereskedelem fogalmával.

A konkrét ügyben a megrendelés elküldésével a fogyasztó elfogadta a kereskedő ÁSZF-t, amelyben – a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően – szerepelt az a tájékoztatás is, hogy a távollévők között kötött szerződés kapcsán a termék visszaküldésének közvetlen költségét a fogyasztónak kell viselnie. A kereskedő tehát előzetesen felhívta a fogyasztó figyelmét az ÁSZF-ben arra, hogy elállás esetén a terméket Magyarországról külföldre szükséges visszaküldeni, amelynek összege – nagyméretű áru esetén – akár a 35.000,-Ft-ot is elérheti. A kereskedő tehát jelezte a fogyasztók részére, hogy ennek az információnak a birtokában hozzanak döntést a termék megvásárlásáról, tekintettel arra, hogy a webáruház által felajánlott visszafuvarozási díj 35.000,- Ft.

Internetes vásárlástól történő elállás esetén jó, ha tudjuk, hogy a kiszállítás díja a fogyasztónak visszajár, azonban a visszaküldés költsége már a fogyasztót terheli, amelynek összege eltérhet a kiszállítás díjától, külföldre történő visszaküldés esetén pedig akár egy igen jelentős összeg is lehet.

A kereskedők sokszor azzal csábítják a vásárlókat saját webáruházukba, hogy a kiszállítás ingyenes, vagy nagyon alacsony díjon történik, mely információ főleg bútorok (nehezen szállítható termékek) esetében a fogyasztó ügyleti döntésére is kiható jelentős költségtényező.

A kifogásolt kereskedő weboldalán azonban erről is előzetes tájékoztatás szerepelt, miszerint kedvezményes 5-6 ezer forintos áron biztosítják a bútorok házhozszállítását és bizonyos értékhatár felett pedig ingyenesen. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a fogyasztó is ennyiért tudja visszaküldeni a terméket, mint pl. akár ingyenesen.

A konkrét jogesettel kapcsolatban összességében – a visszaszállítás tekintetében – elmondható, hogy a kereskedő megfelelő előzetes tájékoztatást nyújtott, a fogyasztó kifogása a visszaszállítás költségviselésére vonatkozóan alaptalan volt.

További hasznos tanácsokért kövesse a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság weboldalát (https://nkfh.gov.hu/), vagy közösségi oldalait! (pl. Facebook: https://www.facebook.com/fogyasztovedelem2021, Youtube csatorna: https://www.youtube.com/@nkfh2025)

Oszd meg másokkal is!

Facebook megosztás