Az európai online vitarendezési platform 2025. július 20-tól megszűnik. Az ODR-platformon az új panaszok benyújtásának utolsó határideje 2025. március 20. 2025. július 19-ig továbbra is lehet használni a platformot a 2025. március 20-ig benyújtott panaszok esetében.
Az európai online vitarendezési platform 2025. július 20-tól megszűnik. Az ODR-platformon az új panaszok benyújtásának utolsó határideje 2025. március 20. 2025. július 19-ig továbbra is lehet használni a platformot a 2025. március 20-ig benyújtott panaszok esetében.
A 2024/3228/EU rendelet 2. cikkének (4) bekezdése értelmében a felhasználók valamennyi információját, beleértve a személyes adatokat is, legkésőbb 2025. július 20-án törölni kell a rendszer kapcsán. Ezért felhívjuk a fogyasztók figyelmét, hogy 2025. július 19. előtt exportáljanak minden, az ügyük szempontjából releváns adatot.
Ha bármilyen nehézség merülne fel az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatban, az Európai Bizottság segít a fogyasztóknak. Ez esetben küldjön e-mailt a JUST-EC-ODR-REPEAL@ec.europa.eu címre. Felhívjuk figyelmét, hogy ez az e-mail csak az Ön adatainak a platformról való lekérdezésével kapcsolatos kérések esetében használható.
Az Európai Bizottság 2016 óta működteti az online vitarendezési platformot (ODR) azon fogyasztók számára, akik panasszal kívánnak élni az általuk határon átnyúlóan online vásárolt termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, és fel szeretnének kérni egy semleges harmadik felet, azaz egy alternatív vitarendezési testületet a panasz kezelésére.
Megszüntetés oka azonban, hogy csak a látogatók kis része használta az ODR-platformot panasz benyújtására, és az említett panaszoknak csak 2 %-a kapott pozitív választ a kereskedőktől, ami azt jelentette, hogy a kérelmüket továbbítani lehet valamely, az ODR-platformon jegyzékbe vett alternatív vitarendezési fórumhoz. Összességében ez mintegy évi 200 ügyet jelentett az Unió egészére nézve.
Fontos változás tehát, hogy az ODR platform 2025. július 20-tól megszűnik!
• Az új panaszok benyújtásának végső határideje: 2025. március 20.
• 2025. július 19-ig még kezelhetők a már benyújtott ügyek.
Az EU-s online vitarendezési platform megszűnése révén a továbbiakban az online fogyasztói jogviták esetén alternatív megoldásként a fogyasztó fordulhat segítségért:
• Ha a fogyasztó lakóhelye és a vállalkozás székhelye különböző országokban (határon átnyúló ügylet), az EU valamely tagállamában, az Egyesült Királyságban, Izlandon vagy Norvégiában található, akkor az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat: https://www.magyarefk.hu/hu/.
Határon átnyúló egyedi fogyasztói panaszának rendezéséhez igénybe veheti – a bírósági vitarendezést megelőzően – a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetén beül működő Európai Fogyasztói Központ ingyenes segítségét, közreműködését, figyelemmel a fenti feltételekre.
Az Európai Fogyasztói Központ elsődleges és legfontosabb feladata a határon átnyúló (fogyasztó lakóhelye és a kereskedő székhelye különböző országban, de valamelyik uniós tagállamban, Izlandon, az Egyesült Királyságban vagy Norvégiában található) egyedi fogyasztói panaszok rendezésében való ingyenes érdemi, hatósági eljáráson kívül történő közreműködés és segítségnyújtás.
A segítségnyújtás során az EFK az ügyben érintett, a vállalkozás székhelye szerinti országban működő külföldi társszervezete útján a felek közötti panasz békés rendezésének előmozdítását, azaz egyezség elérését kísérli meg, és ily módon lehetővé teszi egy hosszan tartó és költséges határon átnyúló bírósági pereskedés esetleges elkerülését.
A panasz benyújtásának módjáról, valamint további hasznos tudnivalókról a http://magyarefk.hu/hu/miben-segithetunk linken tájékozódhat.
• Valamint a békéltető testületek közbenjárását is kérhetik a fogyasztók:
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület eljárása megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (Fgytv.) módosítása alapján abban az esetben is kötelezést tartalmazó határozatot hoz a testület, ha a fogyasztó kérelme a békéltető testület szerint megalapozott, és az ügytárgy értéke 200 ezer forint alatti. Ha a vállalkozás nem tesz eleget a kötelezésnek, bírósági úton a döntés kikényszeríthető, végrehajtható, azaz a bírósági ítéletekkel egyező erejű döntésről van szó. Főszabályként az online meghallgatás intézményét vezette be az Fgytv. módosítása, azaz a feleknek személyesen sem kell megjelenniük az egyeztetésen, amely jelentős idő, energia és költségkímélést jelent számukra. Természetesen, ha a fogyasztó szeretné, mert esetleg nincs lehetősége online úton részt venni az eljárásban, vagy ahhoz nem ért, akkor kezdeményezheti személyes meghallgatás lebonyolítását is.
A békéltetési eljárásról bővebben itt olvashatunk: www.bekeltetes.hu, https://bekeltet.bkik.hu/rolunk/testuletrol. A békéltető testületi eljárást a fogyasztó főszabályként közvetlenül a lakóhelye szerint illetékes testületnél kezdeményezheti.
További hasznos tanácsokért és cikkekért kövesse a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság weboldalát (https://nkfh.gov.hu/), vagy közösségi oldalait! (pl. Facebook: https://www.facebook.com/fogyasztovedelem2021, Youtube csatorna: https://www.youtube.com/@nkfh2025)
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat