A közelmúltban a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) munkatársai közérdekű bejelentés alapján hatósági ellenőrzést folytattak le Budapesten egy ázsiai üzletben, ahol lejárt, illetve önhatalmúlag módosított minőségmegőrzési címkéket és nem megfelelő tárolási és beszerzési bizonylatokat tártak fel. Az NKFH a magyar családok és fogyasztók védelme érdekében haladéktalanul gondoskodott a kifogásolt termékek forgalomból való kivonásáról és a további forgalmazás megtiltásáról.
Ugyan hatóságunk folyamatosan és kiemelten vizsgálja a hasonló kereskedelmi egységeket, a vállalkozók a profit növeléséért gyakran nem tesznek meg mindent a vásárlók védelme és biztonsága érdekében. Ezért a fogyasztói tudatosság is kiemelt fontossággal bír. Ezért az alábbiakban a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság néhány tanáccsal szolgál a hasonló jellegű kereskedelmi egységekben történő vásárláshoz:
• Lejárt minőségmegőrzési idejű élelmiszerek: A hatalmas kínálat miatt az egyik legnagyobb kockázat az, hogy ezen boltokban gyakran találkozhatunk lejárt minőségmegőrzési idejű termékekkel, amelyek minősége és biztonsága is problémás lehet. A lejárt minőségmegőrzési idejű élelmiszerek fogyasztása, azok romló érzékszervi tulajdonságai mellett, komoly egészségügyi kockázatokat is jelenthet, így fokozott figyelmet javaslunk a lejárat ellenőrzésére.
• Csomagolás nélküli termékek: A csomagolás nemcsak a termék védelmét szolgálja, hanem olyan lényeges, termékkel kapcsolatos információkat is biztosít a fogyasztó számára, mint például a minőségmegőrzési idő, a termék összetevői, allergén információk, a szakszerű felhasználásra vonatkozó információk. Ha csomagolás nélküli terméket vásárolunk, hasonló jellegű boltokban gyakran tapasztalhatjuk, hogy a kávé kapszulákat, desszerteket dobozuk nélkül, lédig formában kínálják a kassza mellett, ezért nem tudjuk ellenőrizni ezen adatokat. Esetleges rosszullét esetén nem, vagy alig lehet ellenőrizni a tételt, ilyen esetben a hatáskörrel rendelkező hatóság sem tudja megtenni a fogyasztók védelméhez szükséges megfelelő lépéseket.
• Nincs megfelelő nyelvű tájékoztatás: A vonatkozó uniós és hazai jogszabályok értelmében minden élelmiszeren az adott ország anyanyelvén is fel kell tüntetni bizonyos kötelező jelölési elemeket (például összetevők, allergén információk, minőségmegőrzési idő, stb.), de az ilyen típusú boltokban gyakori jelenség, hogy nem szerepel magyar nyelvű jelölés, vagy a címkén szereplő információk nem egyértelműek. Ennek következtében a vásárló nem ismeri meg az élelmiszer valós jellegét, nem tudja, hogy tartalmaz-e olyan anyagot, amely számára egészségügyi kockázatot rejt.
• Nem megfelelő tárolás: Az élelmiszerek minősége és biztonsága nemcsak az előállítástól, hanem a tárolástól is függ. Amennyiben nem biztosítottak a megfelelő hűtési vagy tárolási körülmények, amelyek szükségesek az élelmiszerek frissességének és biztonságának megőrzéséhez, akkor a nem megfelelő hőmérsékleten történő tárolás gyors romlást, vagy a baktériumok elszaporodását eredményezheti. Az élelmiszer jelölésén feltüntetett tárolási körülmények biztosítják, hogy a jelölésen megadott minőségmegőrzési időn belül a termék megőrizze eredeti tulajdonságait.
• Bonyolult reklamáció: Amennyiben a vásárolt élelmiszer nem felel meg a fogyasztói elvárásnak (például ha romlott vagy lejárt a minőségmegőrzési/fogyaszthatósági ideje), a reklamációs folyamat hosszadalmas és bonyolult lehet, mivel gyakran nem biztosítják a megfelelő vásárlói garanciát, így a fogyasztói jogok sérülhetnek, például a vételár visszafizetése terén.
A fentiekre tekintettel javasoljuk a megfontolt és körültekintő vásárlást, minden esetben érdemes tehát mérlegelni a kedvezőbb árral járó esetleges kockázatokat is.
Oszd meg másokkal is!
Facebook megosztás© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételekAkadálymentességi nyilatkozatKészült a Digitális Állampolgárság Program keretében.