Nyári fogyasztóvédelmi jótanácsok – hogy gondtalanul élvezhessük a jól megérdemelt pihenőnket

A nyári hónapok különösen aktív időszakot jelentenek a fogyasztók és a szolgáltatók számára egyaránt. A jó idő beköszöntével sokan indulnak útnak pihenés céljából, megnő a szálláshelyek, fesztiválok, strandok és szabadidős szolgáltatások iránti kereslet, melynek következtében a fogyasztói panaszok is megszaporodnak. Előfordulhatnak tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, rejtett költségek, vagy nem megfelelő minőségű szolgáltatások, amelyeket kisebb odafigyeléssel könnyebben kerülhetünk el.

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) ellenőrzései a nyári szezonban kiterjednek az egyes idegenforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályok betartásának vizsgálatára, valamint a vásárlói magatartást tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatok kiszűrésére. Dr. Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke elmondta, „az ellenőrzés célja, hogy a nyári szabadságolások ideje alatt is megvédjük a magyar családokat, hogy gondtalan lehessen a kikapcsolódás, a nyaralás. Célunk továbbá az is, hogy a külföldről hazánkba látogató turistákat ne érhesse hátrány azért, mert nem beszélik a nyelvünket.”

Annak érdekében, hogy a nyári élmények ne torkolljanak kellemetlenségekbe, összegyűjtöttük a legfontosabb fogyasztóvédelmi tanácsokat, melyek segítségével biztonságosabban vásárolhatunk, és tudatosabban vehetjük igénybe a különböző szolgáltatásokat.

• Bármilyen döntés előtt alaposan gondoljuk át, hol vásárolunk, milyen szolgáltatást veszünk igénybe, és ha lehetséges, olvassunk előzetesen fogyasztói véleményeket!

• Rendelés előtt mindig ellenőrizzük az árat! Amennyiben ugyanis az étel/ital, vagy egyéb szolgáltatás mellett szerepel az ár, az még akkor is kifizetendő, ha rendkívül magasnak tűnik!

• Étel, vagy ital vásárlása esetén csak higiénikus, engedéllyel rendelkező árustól vásároljon!

• Mielőtt igénybe vesszük a szolgáltatást, – különösen, ha azt valószínűsítjük, hogy az nagyobb kiadással fog járni – nézzünk utána a kereskedelmi egység értékelésének az online keresőprogramokban!

• Szállásfoglalás vagy utazás esetén kérjünk részletes, írásos szerződést minden szolgáltatásról és ismerjük meg a lemondási és módosítási szabályokat!

• Utazásaink során lehetőség szerint megbízható személyszállító társaságot válasszunk, valamint ha mód van rá, telefonon/applikáció használatával rendeljünk, így – jellemzően – alacsonyabb lesz a tarifa. Már előzetesen próbáljunk meg tájékozódni arról, hogy körülbelül mennyibe fog kerülni az út. Amennyiben a sofőr a távolsághoz képest kirívóan magas árat mond, keressünk más szolgáltatót!

• Fesztiválra, koncertre, sporteseményre csak hivatalos jegyértékesítőtől vásároljunk jegyet, bérletet!

• Mind utazás, mind szolgáltatás igénybevétele során kérjük el a nyugtákat, szerződéseket, ugyanis utólag csak ezek birtokában tudunk reklamálni!

• Amennyiben olyan fogyasztást/szolgáltatást akarnak kifizettetni velünk, amit nem rendeltünk meg, és kényszeríteni próbálnak a fizetésre, a lehető legrövidebb időn belül hívjuk a rendőrséget!

Tudatos vásárlói magatartással elkerülhetőek a kellemetlenségek. Abban az esetben, hogyha mégis problémába ütköznénk, elsőként a kereskedővel, szolgáltatóval kell felvenni a kapcsolatot, és megkísérelni a békés rendezést. Amennyiben ez nem vezet eredményre, békéltető testülethez fordulhatunk ingyenes jogorvoslatért, vagy megkereshetjük a problémával a fogyasztóvédelmi hatóságként eljáró kormányhivatalt is, amely jogszabálysértés esetén jár el.

A nyaralás akkor lehet igazán felhőtlen, ha közben a jogaink is biztonságban vannak. Legyünk tudatosak és körültekintőek utazás, vásárlás vagy szolgáltatás igénybevétele során!