A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) kiemelt figyelmet fordít a digitális térben megjelenő fogyasztóvédelmi kockázatokra, különösen a gyermekeket és fiatalokat érintő problémákra. E célkitűzés részeként az NKFH 2025 tavaszán csatlakozott az International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) által szervezett nemzetközi akcióhoz, amely a mobil- és online játékok gyakorlatainak összehangolt ellenőrzését célozza.
Az utóbbi években a videojáték-ipar gazdasági modellje jelentős átalakuláson ment keresztül. Az egyszeri vásárláson alapuló konstrukciók helyét egyre inkább olyan mikrotranzakciókra épülő rendszerek veszik át, mint az ún. loot boxok („zsákmányládák”) vagy pay-to-win mechanizmusok. Ezek a rendszerek nem csupán a játékélményt formálják át, hanem komoly pszichológiai és anyagi kockázatokat is rejtenek – különösen a fiatalkorú játékosok esetében.
Mi az a loot box?
A loot box egy olyan virtuális „doboz”, amely véletlenszerű jutalmakat – például kinézeti elemeket, karakterfejlesztéseket vagy játékon belüli előnyöket – tartalmazhat. Ezeket a játékos gyakran valós pénzért vásárolja meg, anélkül, hogy előre tudná, mit kap a pénzéért. Működési logikája sok tekintetben a szerencsejátékokat idézi.
Miért veszélyes?
1. Szerencsejátékszerű működés: A loot box működése hasonlít a nyerőgépekhez – a játékos fizet, majd reméli, hogy értékes jutalomhoz jut. A véletlenszerű nyeremény és a „majd legközelebb sikerül” élmény könnyen függőséget okozhat, különösen azoknál, akik hajlamosak a kockázatkereső viselkedésre.
2. Előre nem látható költségek: A loot box tartalma nem ismert előre, így a játékos könnyen újabb és újabb vásárlásokba bonyolódhat, hogy megszerezze a kívánt jutalmat. Ez rövid idő alatt jelentős anyagi kiadáshoz vezethet – akár észrevétlenül is.
3. Pszichológiai manipuláció: A nyeremények látványos, hang- és fényhatásokkal kísért bemutatása, valamint a ritka jutalmak kiemelése fokozza az izgalmat, és a szerencsejátékokhoz hasonlóan dopaminreakciót vált ki. A fiatalabb játékosok különösen veszélyeztetettek: számukra a digitális jutalom is ugyanolyan csábító lehet, mint a valódi értéktárgyak – miközben pénzügyi tudatosságuk és önkontrolljuk még nem alakult ki megfelelően.
Mit tehetünk?
A loot boxok nem csupán ártalmatlan játékelemek, hanem pszichológiai befolyásolásra alkalmas eszközök, amelyekkel szemben fontos a tudatosság és az elővigyázatosság. A videojátékokon belüli manipulatív rendszerek célja gyakran az, hogy a játékosokat valós pénz elköltésére ösztönözzék – sokszor rejtett, nehezen észlelhető módon.
A kiskorúak védelme érdekében kulcsfontosságú a következők betartása:
• Szülői felügyelet biztosítása a játékhasználat felett,
• Játékidő és költési limitek beállítása,
• A gyermekek felvilágosítása a loot box működéséről és veszélyeiről,
• A játékipari szereplők részéről átláthatóbb és felelős gyakorlatok kialakítása.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság továbbra is elkötelezett amellett, hogy figyelemmel kísérje a digitális fogyasztói környezetben megjelenő kockázatokat, és fellépjen a megtévesztő, tisztességtelen vagy veszélyes kereskedelmi gyakorlatok ellen – különösen akkor, ha azok a gyermekeket és fiatalokat célozzák.
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozat