Az utóbbi hónapokban megszaporodtak az e-mail fiókok elleni támadások és internetes visszaélések. Egy feltört e-mail fiók nemcsak bosszúságot okoz, hanem veszélybe sodorhatja személyes adatainkat, pénzügyeinket, sőt digitális életünk egészét. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) ezért kiemelten fontosnak tartja a fogyasztók tájékoztatását és felkészítését az ilyen típusú támadások megelőzésére.
Ma már egy e-mail cím nem csupán levelezésre szolgál. Ez a digitális identitásunk kulcsa – a közösségi oldalak, webshopok, banki alkalmazások, streaming szolgáltatások és számtalan más platform belépési pontja. Ha illetéktelen kezekbe kerül, a támadók hozzáférhetnek ezekhez a fiókokhoz is, jelszót cserélhetnek, pénzt lophatnak vagy személyazonosságot hamisíthatnak.
Mit tegyünk, ha feltörték e-mail fiókunkat?
1. Azonnali jelszócsere
Ha még be tudunk jelentkezni, azonnal változtassuk meg a jelszót egy megbízható, korábban használt eszközön – például otthoni számítógépen vagy telefonon.
2. Helyreállítási lehetőségek kihasználása
A legtöbb szolgáltató (pl. Gmail, Outlook) lehetőséget nyújt az e-mail fiók visszaállítására másodlagos e-mail cím vagy telefonszám segítségével. Fontos, hogy a lehető legtöbb kérdésre válaszoljunk – még akkor is, ha nem emlékszünk pontosan a régi jelszóra.
3. Fiókellenőrzés
Bejutás után ellenőrizzük, nem módosították-e a beállításokat (pl. továbbítás másik e-mail címre, automatikus válasz, gyanús bejelentkezések).
4. Értesítsük ismerőseinket
Lehet, hogy a támadó a nevünkben küldött kártékony linkeket. Figyelmeztessük kapcsolattartóinkat, hogy ne kattintsanak gyanús üzenetekre.
5. Új e-mail cím létrehozása (szükség esetén)
Ha az eredeti fiókot nem sikerül visszaszerezni, hozzunk létre egy új, biztonságos címet, és minél hamarabb módosítsuk a hozzá kapcsolódó regisztrációkat.
Hogyan védjük meg e-mail fiókunkat a jövőben?
• Használjunk hosszú, egyedi és erős jelszót
Legalább 12 karakteres jelszót válasszunk, amely tartalmaz kis- és nagybetűt, számot, speciális karaktert. Minden fiókhoz más-más jelszót alkalmazzunk.
• Kétlépcsős azonosítás (2FA)
A jelszavunk mellett egy második biztonsági réteg is szükséges – például kódgeneráló alkalmazás (pl. Google Authenticator, Microsoft Authenticator). Ez sokkal megbízhatóbb, mint az SMS-alapú kódok.
• Passkey-technológia
A jelszavakat egyre inkább kiváltja az ún. "passkey", amely biometrikus azonosítással (pl. ujjlenyomat, arcfelismerés) történik. Ez a módszer gyakorlatilag feltörhetetlen.
• Adataink naprakészen tartása
Állítsunk be helyreállítási e-mail címet és telefonszámot, és időnként ellenőrizzük, hogy ezek elérhetőek-e.
• Kerüljük a gyanús üzeneteket
Ne kattintsunk ismeretlen feladó linkjeire vagy csatolmányaira. A támadások gyakran adathalász e-mailek útján történnek.
• Rendszeres szoftverfrissítés és biztonsági ellenőrzés
Tartsuk naprakészen operációs rendszereinket és alkalmazásainkat, hogy védve legyünk az ismert biztonsági rések ellen. Ellenőrizzük időnként az e-mail fiók aktivitási naplóját.
• Vírusirtó és kémprogram-elhárító használata
Telepítsünk megbízható biztonsági szoftvert, és rendszeresen futtassunk teljes rendszervizsgálatot.
• E-mail álnevek használata
Használhatunk olyan szolgáltatásokat, amelyek e-mail címünk helyett álneveket (aliasokat) biztosítanak online regisztrációhoz – ilyen például a DuckDuckGo Email Protection vagy a Firefox Relay.
Külön tanácsok fogyasztói csoportok szerint:
🔹 Gyerekek és fiatalok
– Beszélgessünk a szülőkkel arról, mi az a gyanús e-mail.
– Állítsunk be erős jelszót, és ne osszuk meg barátainkkal sem!
🔹 Felnőttek, aktív internethasználók
– Ellenőrizzük rendszeresen fiókjaink aktivitását.
– Kerüljük az ismétlődő jelszavak használatát különböző oldalakhoz!
🔹 Idősebbek
– Kérjünk segítséget családtagtól vagy szakértőtől, ha gyanús e-mailt kapunk.
– Soha ne adjuk meg banki adatainkat e-mailben!
🔹 Vállalkozók
– Céges e-mailhez külön jelszót használjunk!
– Állítsunk be biztonsági protokollokat a munkatársaknak is.
Már több mint 180 millió fiók adata került illetéktelen kezekbe!
Legutóbb egy hatalmas, több száz millió jelszót tartalmazó adatbázis került nyilvánosságra – benne Gmail, PayPal, Netflix és más szolgáltatásokhoz tartozó hitelesítő adatokkal. Ez is mutatja, hogy a digitális védelem nem lehetőség, hanem alapvető szükséglet.
Az NKFH arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy legyenek éberek, és tegyenek meg minden szükséges lépést e-mail fiókjaik védelme érdekében. Ha gyanús tevékenységet észlelsz, azonnal változtasd meg a jelszavadat, és értesítsd az érintett szolgáltatót.
Ne feledd: a digitális világban az adat a legnagyobb érték – védd, mint a pénztárcádat!
© 2025 - Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Felhasználási feltételek Akadálymentességi nyilatkozatKészült a Digitális Állampolgárság Program keretében.