16 hasznos tipp, ha repülővel utazunk

A légiközlekedés során az utasok érintő járatproblémák sok kellemetlenséggel és nagy költségekkel járnak, ezért a fogyasztói jogérvényesítés elősegítése érdekében fontos felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy milyen jogaik vannak járatkésés, járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászproblémák esetén.

Hasznos tanácsok utazás előtt, alatt, után:

  1. 1Folyamatosan figyeljük a reptéri kijelzőkön a járatunk státuszával kapcsolatos információkat.
  2. 2A légitársaság standjánál (amennyiben az adott reptéren van) kérjünk tájékoztatást a továbbutazási lehetőségekről.
  3. 3Ha nem kapunk étkezést, frissítőket vagy szállást, arról magunk gondoskodhatunk, de őrizzük meg a nyugtákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól.
  4. 4A telefonálási, kommunikációs kiadásainkat a híváslistánk benyújtásával igazolhatjuk a légitársaság felé.
  5. 5Fontos, hogy rendkívüli esetekben a légitársaság dönthet úgy, hogy korlátozott segítséget nyújt, vagy nem nyújt segítséget, ha ez további késést okozna az adott járattal érintett vagy más, átfoglalás vagy járatkésés miatt várakozó utasoknak.
  6. 6A felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni, és jegyárvisszatérítés kérése esetén magunk gondoskodhatunk a továbbutazásunkról.
  7. 7Tisztában kell lennünk azzal, hogy jegyár visszatérítés iránti kérésünk teljesítése esetén a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre, továbbá a saját magunk által megvásárolt, új járatra szóló jegy ára is lényegesen magasabb lehet, mint az eredeti jegyünk ára.
  8. 8Tudnunk kell, hogy ha átfoglalás esetén nem a legkorábbi járatindulási időpontot, hanem a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében egy későbbi időpontot választunk, akkor a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani részünkre.
  9. 9Fontos tudni, hogy járattörlés és érkezési késés esetén a rendkívüli körülmények fennállását, az EU területéről induló járatnál a járat indulási helye szerinti tagállami végrehajtó hatóság, az EU-n kívülről az EU területére közlekedő EU-s légitársaság járata esetében az érkezési ország hatósága jogosultak kivizsgálni. A rendelet szabályait Svájcban, Izlandon és Norvégiában is alkalmazni kell, így EU alatt ezen országok is értendők. A hatóságok elérhetőségei itt találhatóak meg: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en
  10. 10Repülős utazás előtt legfontosabb a felkészültség és a tájékozódás. A következőket javasoljuk az esetleges kellemetlenségeket és anyagi károk megelőzése és mérséklése érdekében.
  11. 11A szállást, vagy az utazáshoz kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat úgy foglaljuk le, hogy azok visszamondhatóak legyenek, ha nem tudunk elutazni adott célországba. Mindig legyen nálunk elegendő pénz (akár készpénz, akár bankkártyán) a váratlan helyzetekre.
  12. 12Ha gyerekkel utazunk, a megszokotthoz képest több étellel, itallal vágjunk neki az útnak az esetleges hosszabb várakozási, vagy utazási idő miatt.
  13. 13A tervezettnél több napra legyen nálunk a rendszeresen szedett gyógyszereinkből.
  14. 14Kössünk utasbiztosítást, különbiztosítást az egyes utazási szolgáltatásokra vonatkozóan.
  15. 15Töltsük le a célországbeli, offline módon is működő tömegközlekedési alkalmazásokat.
  16. 16Legyen ismeretünk a célországbeli magyar külképviselet elérhetőségeiről.